UEFA centraliseert sponsorrechten Women’s Champions League

UEFA centraliseert vanaf komend seizoen de sponsor- en mediarechten van de Women’s Champions League na de groepsfase. Met het nieuwe financiële distributiemodel kan UEFA € 24 miljoen verdelen onder vrouwenvoetbal in Europa, vier keer meer dan momenteel. Ook wordt het model hervormt, met een groepsfase met vier keer vier clubs.

Tot nu toe werd alleen de finale van het toernooi centraal door UEFA vermarkt. Clubs die deelnemen in de groepsfase van het toernooi ontvangen met ingang van komend seizoen in ieder geval 400.000 euro. De winnaar van het toernooi kan maximaal 1,4 miljoen bijschrijven. Overigens is bij de mannen de startpremie ongeveer 15 miljoen euro.
Er komt voor het vrouwenvoetbal voor het eerst ook een bijdrage vanuit de mannen clubcompetities. 23% van de 24 miljoen gaat naar niet-deelnemende clubs uit de verschillende nationale competities die vertegenwoordigd zijn in de Women’s Champions League.

De aftrap van de hervormde Women’s Champions League is in mei met de aankondiging van nieuwe commerciële partners. Op 16 mei zal UEFA het nieuwe logo en de eerste officiële Women’s Champions League hymne presenteren.

In Nederland kwalificeert de winnaar van de Pure Energie Eredivisie Vrouwen zich rechtstreeks voor de groepsfase. De nummer twee moet voorrondes spelen. Het Philips Stadion in Eindhoven is in 2023 het decor van de UEFA Women’s Champions League Final.