Waarom Tricorp in Formula E stapt

Tricorp, voormalig hoofdsponsor van de Tilburgse voetbalclub Willem II en ijshockeyclub Tilburg Trappers, heeft gekozen om sponsor te worden van het HWA Racelab-team in de Formula E. Waarom deze keuze vragen we aan directeur Gertjan van Eck.

Van Willem II en Tilburg Trappers naar Formula E is nogal een overstap. Waarom die stap?
Gertjan van Eck: "Als je het vanuit dat perspectief bekijkt zou het inderdaad niet de meest voor de hand liggende keuze zijn, maar Tricorp is al langer actief op het gebied van motorsporten. Denk hier bijvoorbeeld aan de WTCR en Le Dakar rally waar we al twee jaar zeer nauw met Tom Coronel samenwerken, maar ook aan de MXGP en GT4 waar we al een tijdje actief zijn op het gebied van sponsoring. Vanuit dat oogpunt is de stap dus ineens niet meer zo groot om over te gaan tot de Formula E."
"Tricorp is in een continu proces om zich verder te ontwikkelingen en met nieuwe trends mee te gaan, dit sluit perfect aan bij de Formula E, waar innovatie en duurzaamheid een hele grote rol spelen. Als je dit naast elkaar legt en naar de kernwaarde van Tricorp kijkt is deze stap een logisch gevolg van eerdere sponsorschappen die we zijn aangegaan.”

Innovatie en duurzaamheid spelen een hele grote rol bij Tricorp

Hoe belangrijk is sponsoring als marcom-instrument voor Tricorp?
“Sponsoring heeft altijd een belangrijke rol voor Tricorp gespeeld. We zijn daarom ook vier jaar hoofd- en shirtsponsor geweest van Willem II. Continuïteit is hier ook heel erg belangrijk. Het levert in onze ogen niks op om ergens een jaar sponsor te zijn en dan weer over te stappen naar de volgende club. Als je echt iets wilt bereiken met een sponsorschap moet je dit gedurende een aantal jaar gezamenlijk opbouwen om het maximale rendement eruit te halen. Dit is hetzelfde als je een nieuwe werknemer gaat zoeken, dan ga je ook op zoek naar iemand die (hopelijk) lang bij het bedrijf wilt blijven en waar je tussentijds extra in moet investeren om het maximale rendement eruit te halen.”
"Overigens is het als leverancier van werkkleding ook niet iets ongewoons om sponsoring als tool te gebruiken om de naamsbekendheid te verhogen. Veel van onze concurrenten zijn ook actief op het gebied van sponsoring, met name sport gerelateerd. De reikwijdte is hier natuurlijk ook erg groot.”

Het volledige interview met Gertjan van Eck over de Formula E-sponsoring door Tricorp is te lezen in Sponsorreport, april 2019. Klik hier voor een abonnement of los exemplaar.