NTFU en FuturumShop werken samen aan een sterkere wielersport

NTFU en FuturumShop slaan de handen ineen voor een sterkere wielersport. De grootste online specialist voor wielrenners en mountainbikers brengt het aanbod van de wielersportbond bij haar klanten onder de aandacht én beloont NTFU-leden voor hun lidmaatschap. De samenwerking met FuturumShop is het resultaat van een nieuwe partnershipstrategie van de NTFU die in samenwerking met sportmarketing & analytics bureau MIsportscompany is ontwikkeld.

De nieuwe strategie richt zich op het versterken van verenigingen en evenementenorganisatoren, het toevoegen van waarde voor fietsers, verbeteren van het imago van de wielersport én het vergroten van de slagkracht van de NTFU.

Data en kennis over de wielersporter vormen de basis voor de succesvolle marketingstrategie. Door gericht (online) relevante data te verzamelen kan NTFU personalisatie toepassen in de communicatie en het productaanbod en heeft op dat gebied inmiddels een voorbeeldcase. Zo beschikt NTFU naast de data uit het ledenbestand, informatie uit de Wielersportmonitor waarvan men initiatiefnemer is. Met deze monitor als uitgebreid marktonderzoek heeft NTFU scherp zicht op behoeften en ontwikkelingen van de wielersporter. “In 2014 hebben we gezegd dat we de wielersporter breder en beter in kaart willen hebben”, zegt Tolboom. “We hebben toen contact gezocht met de BikeMotion-beurs en met onderzoeksbureau Gfk. Dat hielp ons bij het inzichtelijk maken van de grootte van de markt en waar de behoeftes lagen. Gecombineerd met het ledenbestand dat wij al hadden hebben we gekeken hoe we daar nog meer uit konden halen.”

Een derde component van de NTFU-datastrategie is het verrijken van de data op basis van online gedrag. Via de site Fietssport.nl kan NTFU veel zien over de bezigheden en behoeftes van wielersporters. Op Fietssport.nl kunnen mensen zich gratis registreren, maar ook een Plus-account afsluiten. Tolboom: “Daarmee kun je de relatie opbouwen en afhankelijk van de behoefte een bepaald aanbod of specifieke relevantie informatie bieden. Dat hele proces wordt erg vanuit de inhoud aangevlogen.”

Als NTFU willen we dicht op de huid van de fietser zitten

Erik Tolboom (NTFU)

Acht domeinen

Het samen met partners versterken van de wielersport heeft als doel de lokale structuur te versterken. Via partnerships helpen wij lokale verenigingen bij het organiseren van hun toertochten en ondersteunen wij hen in het reilen en zeilen van hun vereniging en bij het werven van leden. Daarnaast moet waarde worden toegevoegd voor fietsers en het imago van de wielersport versterkt. De NTFU wil verder een groei in het aantal leden en zijn slagkracht vergroten. “De passie van de wielersporter ligt in het zelf beoefenen van de sport; van trainen, tochten rijden, gezelligheid met vrienden, afzien en gek zijn van het mooiste fietsmateriaal”, zegt Erik Tolboom. “Als NTFU willen we dicht op de huid van de fietser zitten. Partners bieden we de mogelijkheid om onderdeel te worden van die passie.”

Voor de samenwerking met partners heeft NTFU acht domeinen gedefinieerd:
1. Wegkapitein – Veiligheid
2. Demarrage – Training
3. Routemeester – Digitaal routeplatform
4. Meesterknecht – Ondersteuning clubs
5. Waterdrager – Ondersteuning tochten
6. Mechanieker – Fietsmateriaal
7. Duurvermogen – Gezondheid
8. Trail Crew – Onderhoud MTB-routes

Sponsoring is bij NTFU niet een middel om de begroting dekkend te maken, maar om extra initiatieven te kunnen starten waar bedrijven op kunnen inhaken en die de bestaande dienstverlening aan wielersporters kunnen versterken. “Ons startpunt bij gesprekken met partijen is de toegevoegde waarde voor de wielersport en de sporter. Daarna komt pas de discussie hoe de partnerinvestering verdeeld wordt in financiële bijdrage en de ondersteuning door producten en diensten”, zegt Tolboom.

Ons startpunt bij gesprekken is de toegevoegde waarde voor de wielersport en de sporter.

Erik Tolboom (NTFU)

Sportmarketing & analytics bureau MIsportscompany begeleidt NTFU in de ontwikkeling van de nieuwe partnerstrategie. “Vanuit MIsportscompany hebben we de visie dat je de meest impact met sport kan realiseren door de ratio, oftewel factbased werken, te combineren met de passie en emotie van sport”, zegt Jeroen Boesmans van MIsportscompany. “Toen ik begin dit jaar met de NTFU sprak over de ontwikkelingen, die zij hadden gerealiseerd, was ik meer dan positief verrast. De NTFU is één van de weinige sportbonden, die er in is geslaagd een succesvolle formule te ontwikkelen met een combinatie van sociale binding via lokale wielerclubs, het individuele lidmaatschap en online platform via Fietssport.nl en de 2500 toertochten, die voor alle wielersporters toegankelijk zijn. Het resultaat is een structurele groei in verenigingsleden, in individueel lidmaatschap en in online accounts en bereik. Daarmee ontstond het momentum om de groei te vertalen naar een nieuwe strategie om samen met partners de wielersport verder te versterken. Het feit, dat FuturumShop als innovatieve online retailer zich als eerste aansluit bij de nieuwe visie van de NTFU bewijst de kracht van de bond en de propositie.”

FuturumShop

FuturumShop heeft een assortiment met ruim 15.000 producten en heeft jaarlijks meer dan 200.000 klanten die regelmatig een online aankoop doen. “Die klanten wijzen we graag op de tochten van onze clubs”, stelt Erik Tolboom, manager partnerships bij de NTFU. “De grootste hulpvraag van onze verenigingen is het promoten van hun toertocht, zo blijkt uit jaarlijks onderzoek onder de clubs. Samen met FuturumShop willen we nog meer fietsers interesseren voor toertochten.”

Uit onderzoek van Gfk, BikeMotion en de NTFU blijkt dat 331.000 fietsers al regelmatig een toertocht fietsen. Samen zijn zij elk jaar goed voor 1,8 miljoen starts. De meest complete toertochtkalender staat op Fietssport en bevat 2.500 NTFU-tochten. Fietssport.nl trekt jaarlijks ruim één miljoen bezoekers.

FuturumShop kan de promotie voor toertochten een impuls geven, denkt Menno Kamp, marketeer bij FuturumShop. “Zo’n 4 miljoen unieke wielrenners en mountainbikers bezoeken jaarlijks onze webshop. Wij kunnen hen kennis laten maken met het mooie aanbod van de NTFU. Bovendien kunnen we fanatieke klanten op maat informeren over NTFU-tochten bij hen in de buurt. Daar profiteren de organisatoren van toertochten van.”

Wie ook van de samenwerking profiteren, zijn NTFU-leden. FuturumShop geeft speciale ledenkortingen én beloont de 75.000 NTFU-leden aan het eind van het jaar met een cadeau. Hoe meer je uitgeeft in de webshop, des te groter de beloning.

In het komende nummer van Sponsorreport dat rond de kerstdagen verschijnt staat een uitgebreid interview met de NTFU over de ontwikkeling van de strategie.

Foto's: NTFU – Peter van Leeuwen