Voetbalclubs maken kans op gratis warmtepomp tijdens Groene Clubweken

Van maandag 6 maart tot en met zondag 9 april organiseren Mitsubishi Electric en de KNVB de eerste editie van de Groene Clubweken. Deze actieperiode staat in het teken van verduurzaming voor sportaccommodaties van voetbalverenigingen. Bovendien maken voetbalclubs tijdens de Groene Clubweken kans om een premium warmtepomp voor het eigen complex te winnen. De campagne is ontwikkeld door Players United.

Verenigingen die willen meedingen naar een premium warmtepomp ter waarde van 30.000 euro kunnen zich in de persoon van een clubbestuurder of secretaris opgeven via de actiepagina. Na het invullen van club- en contactgegevens ontvangt iedere deelnemer een online motivatieformulier. Dan is het aan de clubbestuurder of secretaris om zo goed mogelijk onder woorden te brengen waarom zijn of haar club de premium warmtepomp het meest verdient. Onder alle inzendingen worden drie warmtepompen vergeven aan de drie clubs met de beste motivatie. Alle 2865 bij de KNVB aangesloten voetbalclubs kunnen meedoen.

“Als leverancier van klimaatoplossingen zoals de warmtepomp, en als duurzaamheidspartner van de KNVB, zijn we natuurlijk bekend met alle ontwikkelingen en mogelijkheden op het gebied van verduurzamen bij sportverenigingen. We zien dat veel verenigingen al mooie stappen hebben gemaakt. Toch weten we ook dat er veel clubs nog moeite hebben met het vinden van de juiste informatie”, geeft Arjen de Jong, algemeen directeur van Alklima / Mitsubishi Electric aan. “Dat de goede informatie wel bij de juiste personen bij de vereniging terecht komt is van groot belang. Dat was het uitgangspunt om, samen met de KNVB, de Groene Clubweken te organiseren. De komende weken gaan we op verschillende manieren aandacht geven aan verduurzamen van het complex en de voordelen van een warmtepomp. Met de actie ‘Win een premium warmtepomp t.w.v 30.000 euro’ hopen we heel veel clubs een duwtje in de rug te geven en te enthousiasmeren de juiste stappen te nemen.”

Tim Hofman is programmamanager duurzaamheid bij de KNVB en intensief betrokken bij alle Groene Club activiteiten en de samenwerking met partners: “Wij zijn de Groene Club in 2017 gestart om verenigingen te helpen met verduurzamen. Gelukkig zien en horen we steeds meer dat verenigingen al aan het verduurzamen zijn of daar op korte termijn aan willen beginnen. We zijn natuurlijk enorm blij met al die clubs die al zijn overgestapt op de warmtepomp. En we weten dat bijna 30% van de verenigingen nu bezig is met de aanschaf van een warmtepomp. Dat zal alleen maar toenemen en daarom kijken we uit naar deze eerste Groene Clubweken campagne. Mooi dat we op deze manier kracht kunnen bijzetten aan de samenwerking met een deskundige partner als Mitsubishi Electric die echt bijdraagt aan het verduurzamen van het Nederlandse voetbal.”

Naast de winactie vindt er tijdens de Groene Clubweken op donderdag 16 maart van19.30 tot uur een online seminar plaats waar voetbalclubs meer informatie kunnen inwinnen over verduurzaming van hun complex. Martijn van Leerdam (Clubexpert Mitsubishi Electric),Tim Hofman (Programmamanager Duurzaamheid KNVB) en een clubbestuurder met relevante ervaring bespreken tijdens het online uurtje ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid, mogelijkheden voor subsidies en handige tips voor besparingen op de club. Deelnemers kunnen tijdens de webinar, dat gepresenteerd wordt door Fresia Cousiño Arias,(ESPN) bovendien volop vragen stellen.

In oktober 2022 lanceerden Mitsubishi Electric en de KNVB de Energietrainer in de persoon van John Williams, onder meer bekend als presentator van het televisieprogramma Help! Mijn man is klusser. Als De Energietrainer motiveert John Williams voetbalverenigingen om met verduurzaming aan de slag te gaan. Vanuit zijn werk voor Help! Mijn man is klusser weet hij het een en ander over verbouwingen en daarnaast vinden John Williams en de clubs die hij bezoekt elkaar met de gedeelde liefde voor voetbal. Ook tijdens de Groene Clubweken is de Energietrainer actief door succesverhalen te delen en clubs te voorzien van laagdrempelige tips.

Foto: Björn Staps/Alklima