Esther Vergeer in Calvé-campagne

Esther Vergeer speelt de hoofdrol in de nieuwe “wie is er niet groot mee geworden” campagne van Calvé. Daarmee is de jonge versie van Esther de zesde sporter die te zien is in de serie.

Vergeer, 44-voudig grand slam winnaar en chef de mission van de Paralympische Spelen, wil via haar samenwerking met het pindakaasmerk een podium geven aan kinderen met een beperking. Het ontbreekt hen nog te veel aan motiverende rolmodellen. “Succesverhalen en zichtbaarheid kunnen ervoor zorgen dat alle kinderen groots durven dromen”, aldus Vergeer.

Recent onderzoek bevestigt dat succesverhalen veel kunnen doen om kinderen zich gezien te laten voelen én te motiveren: ruim de helft van de mensen met een beperking (53%) geeft aan dat ze te weinig mensen met een beperking terugzien op tv en in de media, en 56% geeft aan dat deze onderrepresentatie van sportieve rolmodellen invloed heeft op de eigen sportieve activiteiten. Vergeer, die een eigen stichting heeft opgericht om sport toegankelijk te maken voor mensen met een fysieke beperking, is de samenwerking met Calvé aangegaan om sporters met een beperking vaker te laten zien en meer aandacht te geven in de media. De campagne die nu op televisie te zien is, is dan ook het begin van een meerjarige samenwerking. Calvé wordt ook partner van de Esther Vergeer Foundation.

Thijs Sleddering, Marketing Director Food bij Calvé: “Zo’n vier jaar geleden realiseerden we ons dat de aandacht voor topsporters niet altijd evenredig verdeeld is: sommige sporters staan immers een stuk vaker in de spotlights dan anderen. Met Lieke Martens kozen we er toen voor, om niet opnieuw een usual suspect centraal te stellen, maar een sportheld wiens doorzettingsvermogen in onze ogen nog te weinig podium kreeg. Met de keuze voor Esther Vergeer trekken we die lijn door. Haar ongekende sportprestaties maken haar een rolmodel waar alle kinderen aan kunnen zien, dat niets in de weg hoeft te staan van hun grootste dromen.”

Hoewel Calvé vasthoudt aan haar vertrouwde campagneconcept, is het merk vandaag de dag wel bewuster bezig met haar maatschappelijke verantwoordelijkheid. Sleddering: “We hebben niet de illusie dat wij eigenhandig sporten met een beperking zullen normaliseren. Maar als pindakaasmerk dat bij miljoenen huishoudens op de eettafel staat, kunnen we er wel een steentje aan bijdragen. Dat is ook de reden dat Esther enthousiast reageerde toen we haar benaderden: ‘Ik wil het ongewone gewoon maken,’ zei ze. ‘En Calvé kan daar bij helpen.’”