Hiphop-artiesten op Eredivisiebal

Dit seizoen staat een elftal aan talentvolle Nederlandse hiphop-artiesten op de officiële Derbystar Eredivisiebal. De muzieklabels Top Notch en Noah’s Ark zijn dit jaar door Eredivisie Media & Marketing (EMM) gevraagd om de vorm te geven. Op de vorige editie sierden etsen van Rembrandt het leder - naar een nieuwe generatie kunstenaars.

Op de bal, genaamd 'De Beloften', zijn portretten van Yade Lauren, S10, Delany, Mensa, Lucass, Philly More, Caza, Jack, Wally A$M, Sor en ADF Samski te vinden. "Stuk voor stuk artiesten waarvan Top Notch en Noah’s Ark geloven dat zij het gaan maken in 2020/21," zegt Vincent Patty van Top Notch & Noah's Ark. "Allemaal hebben ze hun eigen stijl, geluid, achtergrond en verhaal, maar tegelijkertijd hebben ze ook iets gemeen: een talent en de onuitputtelijke toewijding hun droom te verwezenlijken."

Voor Patty, ook bekend onder zijn artiestennaam Jiggy Djé, voelde het verzoek van de Eredivisie om samen te werken al snel vanzelfsprekend. "De Nederlandse hiphop- en voetbalcultuur zijn op meerdere manieren nauw met elkaar verbonden. Zo is vriendschap en kruisbestuiving tussen artiesten en voetballers in Nederland een natuurlijk fenomeen. En in zowel muziek als sport geldt voor beloften met een droom dat het niet uitmaakt waar je vandaan komt, wie je bent, van wie je houdt of wat je op de bank hebt staan – het enige wat telt is wat jij laat zien op het veld of op het podium."

Na gastontwerpers als het Rijksmuseum en Johnny de Mol is EMM samen met Eredivisiepartner Deventrade, de licentiehouder van Derbystar in Nederland, op zoek gegaan naar een partnership dat past bij de nieuwe generatie profvoetballers. "Als jonge artiest wil je bij Top Notch of Noah's Ark een contract tekenen, net als talentvolle voetballers de Eredivisie willen bereiken. Er is onderling veel respect tussen artiesten en spelers. Dat blijkt ook uit het feit dat Eredivisietalenten als Donyell Malen en Teun Koopmeiners mee hebben gewerkt aan de lanceringsvideo," zegt Jasper Hunting, Director Brand Partnerships van Eredivisie Media & Marketing.

Speciaal voor de onthulling van de nieuwe bal is een film gemaakt door Mønaerk. In de film, geregisseerd door Brent Stevens, figureren onder anderen de Eredivisievoetballers Danilho Doekhi (Vitesse), Joel Drommel (FC Twente), Gyrano Kerk (FC Utrecht), Teun Koopmeiners (AZ), Donyell Malen (PSV) en Owen Wijndal (AZ).

Top Notch & Noah's Ark zijn samen de vierde gastontwerper van de Eredivisiebal. Henk Schiffmacher trapte in 2017 de nieuwe editie af ter ere van 60 jaar Eredivisie. Daarna volgden Johnny de Mol en het Rijksmuseum. De nieuwe bal rolt vanaf 1 augustus op de Nederlandse velden tijdens de FOX Sports Eredivisie Comeback en is vanaf 12 september te zien als officiële bal van het Eredivisieseizoen 2020/'21.
Top Notch en Noah’s Ark zijn samenwerkende Nederlandse muzieklabels met de diepste wortels en de grootste impact in Nederlandse hiphopcultuur. Ze zijn opgebloeid door een podium te bieden aan talent en staan aan de basis van het populairste muziekgenre van het land.