Zeeman zet clubs in hun ondergoed

Zeeman heeft een campagne gelanceerd waarin lokale verenigingen letterlijk en figuurlijk het gezicht vormen van het merk. De textielretailer riep clubs en teams eerder dit voorjaar op om ondergoedmodel te worden voor de nieuwe ondergoedcampagne. Deelnemende clubs maakten kans op een plek in de shoot én op een bijdrage van €1.000 voor de clubkas. Het resultaat: meer dan 300 aanmeldingen, vier winnende teams en een opvallende campagne met een maatschappelijk en activerend karakter.

Veel clubs en verenigingen in Nederland hebben het financieel lastig. Nieuwe shirts, materialen of een teamuitje kosten geld – en externe sponsoring is vaak lastig te realiseren. Om daarop in te spelen startte Zeeman in april een wervingscampagne gericht op uiteenlopende teams, van sportclubs tot zanggroepen en hobbyverenigingen.

"We krijgen al jarenlang verzoeken van verenigingen voor sponsoring," zegt Kasper Figee, manager marketing bij Zeeman. "Van teamkleding tot breimateriaal en prijzen voor loterijen. Met deze campagne draaien we dat principe om: we nodigen clubs uit om op een originele manier zelf in actie te komen. Meedoen zorgt niet alleen voor zichtbaarheid en verbinding binnen de club, maar vraagt ook om een beetje lef."

De actie leverde ruim 300 inzendingen op. Daaruit selecteerde Zeeman vier clubs die deelnamen aan de shoot van de nieuwe ondergoedcampagne: Zee Zwemmers Egmond, TopJudo Amsterdam, het roller derby-team Pink Peril uit Heerlen en Popkoor Repeat uit Duiven. Naast hun rol in de campagne ontvingen zij elk een bijdrage van € 1.000 voor de clubkas.