Artikelen

Vrouwenteams nemen voortouw in duurzaam reizen tijdens het EK

Minstens vijf nationale vrouwenteams zullen zich tijdens het EK verplaatsen met de trein of bus binnen Zwitserland, tegenover slechts twee mannenteams vorig jaar. Transport & Environment (T&E), Natuur & Milieu en Fossil Free Football roepen UEFA en KNVB op om een reisbeleid op te stellen dat teams verplicht om voor verplaatsingen van of binnen het gastland onder een bepaalde afstand of duur gebruik te maken van vervoer over land.

ON THAT ASS tekent als Official Sponsor van PSV

PSV verwelkomt ‘ON THAT ASS’ als nieuwe Official Sponsor. Het onderscheidende ondergoedmerk heeft getekend voor minimaal één jaar. Komend seizoen krijgt de fanbeleving van onze supporters een extra waarde, door deze gloednieuwe samenwerking.

Nationaal Sportcongres 2025: sport als systeemvernieuwer in een verdeelde samenleving

In een zeer druk bezocht Papendal vond op 24 juni het (eerste) Nationaal Sportcongres plaats. Dit is een initiatief van NOC*NSF en Vereniging Sport en Gemeenten, met Kenniscentrum Sport & Bewegen als kennispartner en Golazo Media als mediapartner. Dagvoorzitter Suzan Vink leidde de dag met flair en betrokkenheid, en wist de volle zaal op een natuurlijke manier te activeren. Het was een congres waarin sport nadrukkelijk werd neergezet als meer dan alleen een vrijetijdsbesteding: als essentieel onderdeel van maatschappelijke veerkracht, verbinding en systeemvernieuwing.

Van Lanschot Kempen verlengt hoofdsponsorschap Het Concertgebouw

Bij de viering van 750 jaar Amsterdam hebben Het Concertgebouw en Van Lanschot Kempen het hoofdsponsorschap verlengd tot 2028. De samenwerking, die sinds 2018 bestaat, werd feestelijk bekrachtigd tijdens ‘Concertgebouw op de Ring’. Op de A10, ter hoogte van het hoofdkantoor van Van Lanschot Kempen, genoten Amsterdammers van zes verschillende concerten waarbij het kantoor op de achtergrond voor de gelegenheid was getransformeerd tot een monumentale weergave van Het Concertgebouw.

Golazo Media wordt eigenaar van Sport Knowhow XL

Per 1 juli aanstaande wordt Sport Knowhow XL, informatieplatform voor de zakelijke sportmarkt, onderdeel van Golazo Media BV. Tot Sport Knowhow XL behoren twee digitale platforms: sportknowhowxl.nl en sportarbeidsmarkt.nl.

Eurojackpot nieuwe Official Sleeve Partner AZ

Eurojackpot is de komende vijf seizoenen Official Sleeve Partner van AZ. Het loterijmerk van Nederlandse Loterij siert daarom tot 2030 de mouw van het thuis- en uitshirt van de Alkmaarse club. Het Nederlandse voetbal was halverwege de vorige eeuw een van de grondleggers van de loterijorganisatie. Nog altijd gaat de opbrengst van de spellen van Nederlandse Loterij, waaronder Eurojackpot, terug naar de Nederlandse sport.

"Richting LA2028 liggen gigantische kansen voor Nederlandse ondernemers"

De VS wordt vaak als een lastige markt gezien om binnen te komen voor Nederlandse sportinnovatieve bedrijven. Toch wagen steeds meer ondernemers de oversteek naar de grootste sportmarkt ter wereld met een waarde van zo'n 170 miljard dollar (35% van de wereld sportmarkt). Met de Olympische Spelen van LA2028 en het WK Voetbal in 2026 in de VS, Mexico en Canada zijn de komende jaren alle ogen op de VS gericht. Nederland sorteert duidelijk al voor op de nieuwe marktkansen die daardoor ontstaan. Tijdens het ‘Sports in USA Event’ in innovatiehub De Titaan in Den Haag op 11 juni lieten ruim 200 ondernemers met internationale ambitie zich bijpraten over de mogelijkheden om aan te haken.

Seacon Logistics keert terug als stadionnaamgever VVV-Venlo

Het stadion van VVV-Venlo heet vanaf 1 juli weer Seacon Stadion – De Koel –. Seacon Logistics volgt Covebo op als stadionnaamgever en verbindt de naam voor twee seizoenen opnieuw aan het iconische VVV-stadion.

AZ vindt nieuwe training partner in Lebara

AZ heeft haar nieuwe Training Partner gevonden in Lebara. De telecomprovider is toegevoegd aan het partnerbestand van AZ tot medio 2027. Vanaf komend seizoen is het bedrijfslogo te zien op de trainingskleding van de AZ-spelers. Supporters blijven eveneens niet achter, want alle AZ’ers kunnen gaan profiteren van speciale aanbiedingen en voordelen.

Padel blijft groeien: Van hype naar volwassen sport

De populariteit van padel in Nederland blijft explosief toenemen. Padel heeft zich ontwikkeld tot een volwassen en hoogwaardige sport. Deze ontwikkeling blijkt uit het allereerste onderzoeksrapport 'Padel in Cijfers 2024', dat is uitgebracht door de KNLTB samen met EY. Dit rapport biedt diepgaande inzichten in de trends en groei van de sport en dient als waardevolle bron voor spelers, aanbieders, investeerders en gemeenten.

Zeeman zet clubs in hun ondergoed

Zeeman heeft een campagne gelanceerd waarin lokale verenigingen letterlijk en figuurlijk het gezicht vormen van het merk. De textielretailer riep clubs en teams eerder dit voorjaar op om ondergoedmodel te worden voor de nieuwe ondergoedcampagne. Deelnemende clubs maakten kans op een plek in de shoot én op een bijdrage van €1.000 voor de clubkas. Het resultaat: meer dan 300 aanmeldingen, vier winnende teams en een opvallende campagne met een maatschappelijk en activerend karakter.

Sponsoring als maatschappelijke daad – waarom merken nu verschil kunnen maken in de cultuursector

In een samenleving die piept en kraakt onder mentale druk, economische onzekerheid en sociale afstand, verandert de rol van merken fundamenteel. De vraag is niet langer: hoe val ik op? De vraag is: waar ben ik van betekenis? In de cultuursector – zowel de gesubsidieerde als de commerciële – zijn de signalen alarmerend. Kosten stijgen, personeel is schaars en de marges zijn flinterdun. De festivals, jarenlang boegbeeld van verbeelding en verbinding, staan onder druk. En de rek is eruit. Ticketprijzen kunnen niet verder omhoog, bezoekers zitten krapper bij kas, en het risico voor organisatoren is hoger dan ooit. De tijd voor duurzame partnerships die waarde creëren voor merken, consumenten en organisaties is nu echt aangebroken.

XXL Nutrition nieuwe main partner van de Harbour Run Rotterdam

De Harbour Run Rotterdam heeft naast Port of Rotterdam een tweede main partner aan zich verbonden: sportvoedingsmerk XXL Nutrition. De organisatie spreekt van een samenwerking die aansluit bij de kernwaarden van het evenement: uitdaging, plezier en samen sterker worden.

Inzichten van SXSW London 2025

Tijdens South by Southwest (SXSW) London klonk in vrijwel alle domeinen, van gaming en entertainment tot sport en musea, een duidelijke roep om authenticiteit, maatschappelijke betrokkenheid en culturele relevantie. Voor merken die zich via sponsoring of partnerships willen verbinden aan deze domeinen betekent dat een fundamentele verschuiving, die natuurlijk al langer gaande is; sponsoring ontwikkelt zich van een traditioneel communicatiemiddel naar een strategische mindset: het gaat niet langer alleen om logo’s of korte termijnbereik, maar om het aangaan van duurzame relaties die passen bij de identiteit, waarden en missie van een merk. Dat vraagt om andere KPI’s, andere samenwerkingen en een ander verhaal.

Rob Jetten ontvangt Special SponsorRing

De Special SponsorRing 2024 is toegekend aan politicus, partijleider en oud-minister Rob Jetten, voor zijn rol in het terugdraaien van de voorgenomen btw-verhoging op onder meer sport, cultuur, boeken en media. Hoewel de SponsorRingen doorgaans worden uitgereikt aan opvallende prestaties binnen het sponsorvak zelf, wordt Jetten geëerd vanwege zijn maatschappelijke impact die diep doorwerkt in het sponsorlandschap. Jetten ontving de SponsorRing uit handen van bestuurslid Judith Keizer.