Festivalmerken zijn óók merken. Tijd voor minder guerrilla.

Schreef ik in mijn vorige blog nog dat het festivalseizoen was losgebarsten, is het ook alweer voorbij gevlogen. De podia afgebouwd, de campings leeg, de laatste aftermovies gedeeld. En dan begint de fase waar we misschien wel het meeste van leren: evalueren. Wat ging er goed? Wat kan beter? En… waar moeten we scherper op zijn?

Als ik terugkijk op deze festivalzomer met z’n fantastische optredens, honderdduizenden blije bezoekers, hier en daar wat wc-frustratie en uiteraard weer volop creativiteit van merken die graag inhaken op de unieke sfeer van een festival of concert, moet mij iets van het hart. Want waar ik óók steeds meer van zie, zijn merkinbreuken. Merken die zonder toestemming aanhaken op festivals, venues en concerten. En dat is meer dan alleen ‘niet netjes’. Het is juridisch niet toegestaan. We weten het allemaal: je mag niet zomaar “Olympische Spelen” gebruiken in een campagne. Je noemt niet zomaar Ajax, KNVB of een bekende sporter in je uiting zonder toestemming. Daar zijn regels voor. En toch lijkt het bij festivals, concerten en venues soms alsof die regels niet gelden.

Festivalnamen zijn geen vrijbrief

ADE, Lowlands, Into The Woods, Down The Rabbit Hole, Best Kept Secret, dat zijn ook merken. Sterke merken zelfs. Met zorgvuldig opgebouwde identiteiten, vaste communities, unieke tone of voice, visuele stijl en partnerstructuur. Merken die hun partners zorgvuldig kiezen en die partners betalen daar ook gewoon voor. Ik begrijp de aantrekkingskracht wel. Festivals zijn hot. Jongeren identificeren zich ermee, de sfeer is positief, het bereik is groot. Dus natuurlijk wil je daar als merk onderdeel van zijn. Maar als dat gebeurt zonder overleg en zonder samenwerking, dan ondermijn je de waarde van het merk waar je op probeert mee te liften.

En ik weet uit betrouwbare bronnen dat wij bij Mojo hierin niet de enigen zijn. Collega-organisatoren hebben er net zo goed mee te maken, we hebben het hier geregeld contact over. ‘Creatieve inhakers’, weggeefacties of branded content waarbij de naam van een festival wordt gebruikt zonder toestemming. Misschien niet altijd uit kwade opzet, wellicht vaak uit enthousiasme, maar het blijft een probleem.

Om ons merk en partners te beschermen schrijven we merken die zonder toestemming onze festivals, concerten en venues in campagnes gebruiken, direct aan met het verzoek de inbreuk direct te staken. In de meeste gevallen wordt daar gelukkig gehoor aan gegeven. Maar eerlijk? We zijn liever bezig met het bouwen van toffe partnerships dan met het handhaven van onze merkrechten.

Kunnen we daarom het volgende met elkaar afspreken?

Wil je als merk inhaken op een festival, venue of concert? Geweldig, neem dan contact op met de sponsor- of partnershipmanager van het evenement, ga samen in gesprek over een activatie die voor beide partijen werkt, en betaal gewoon netjes voor het gebruik van de naam, het beeldmerk, de rechten en het bereik dat je inzet. Het is niet alleen juridisch correct. Het is ook professioneel. En bovenal: het is respectvol richting de organisatoren, de partners én de community.

Voor niks gaat de zon op.