Sportbrokers: Sponsorshipdeals op basis van data

Vanuit de overtuiging dat duurzame relaties altijd leiden tot een positief resultaat en gelukkige mensen, heeft marketingbureau Comeback Business een nieuw sponsorship platform ontwikkeld: Sportbrokers.

Sportbrokers heeft een model ontwikkeld dat op voorhand de potentie en de fit van een sponsorship nauwkeurig in kaart brengt, aan de hand van unieke en actuele data. Hieraan liggen de belangrijkste marketing- en sponsor KPI’s ten grondslag. Dit resulteert in de Sportbrokers Potential Index (SPI): het uiteindelijke indexcijfer dat aangeeft in hoeverre er een match is tussen het merk en het sponsorobject. Op basis van data en research kan vervolgens een sponsormatch tot stand komen.

De SPI is aan de ene kant een uitkomst voor sporters, sportclubs, sportbonden, sportcompetities of sportevenementen die op zoek zijn naar een (duurzaam) sponsorship. Zij kunnen fact based aantonen waarom een potentiele sponsor een match zou zijn en hoe groot de potentie van het sponsorship is. Aan de andere kant biedt de SPI dé oplossing voor merken en bedrijven die hun marketingbudget ook in sportsponsoring willen investeren, maar niets aan het toeval over willen laten. Zij kunnen door Sportbrokers laten onderzoeken welk sponsorobject het beste past bij de doelen die zij met het sponsorship willen bereiken.

Comeback Business & Sports

Wouter van Kwawegen (Commercieel directeur, Comeback Business & Sports): ‘’Wij geloven in de kracht van data in combinatie met sportsponsoring. Vaak wordt tijdens, of zelfs na afloop van een sponsorship pas gekeken hoe succesvol het is en hoe goed de match is tussen beide partijen. Echter is het essentieel om juist op voorhand de match te onderzoeken: passen beide partijen bij elkaar, hoe kunnen onderhandelingen over een sponsorship in een sneltreinvaart komen en waar liggen de meeste commerciële kansen m.b.t. het sponsorship? Wij hebben met de SPI een unieke tool ontwikkeld waarmee duurzame sponsorrelaties worden opgebouwd op basis van feitelijkheden.’’

Voor het leveren van de onderzoeksdata heeft Comeback Markteffect ingeschakeld, vanwege haar jarenlange ervaring op het gebied van zowel sportmarketing research als cross media tracking. Het onderzoeksbureau uit Eindhoven is verantwoordelijk voor het leveren van de onderzoeksdata aan het platform. Michael Petit (Marketing Manager, Markteffect): "Markteffect werkt voor ontzettend veel mooie clubs, bonden en merken binnen de sport. We zijn erg blij dat we Sportbrokers kunnen helpen met het leveren van onderzoeksdata, op basis waarvan de analyses kunnen worden gemaakt."

Meer weten over Sportbrokers of over de Sportbrokers Potential Index? Bezoek dan de website www.sportbrokers.nl of stel je vraag via info@sportbrokers.nl.