DGTL vergroot focus op inclusiviteit in partnership met ABN AMRO

Elektronisch muziekfestival DGTL toont al jaren een grote maatschappelijke betrokkenheid. Dit uit zich naar buiten toe vooral in een focus op duurzaamheid en circulariteit. De maatschappelijke betrokkenheid wordt de komende jaren verdiept via onder meer een nieuwe samenwerking met ABN AMRO die loopt tot 2025.

DGTL en ABN AMRO werken sinds 2018 samen. Beide organisaties delen de visie dat diversiteit en inclusie belangrijke drijfveren zijn voor sociale en economische vooruitgang. Door middel van een reeks activaties op en rondom het festival wordt vanaf dit jaar de focus gelegd op gelijke kansen en het creëren van sociaal veilige en verwelkomende dansvloeren voor iedereen. Startpunt voor dit partnerschap is de tiende editie van DGTL, dat plaatsvindt in april in Amsterdam.

Een van de DGTL stages, in de kenmerkende NDSM-kraan, wordt gehost door ABN AMRO en de Amsterdamse stichting Heesterveld Creative Community. Stichting Heesterveld Creative Community is opgericht om creativiteit, samenwerking en cultureel ondernemerschap te stimuleren en te faciliteren. Bestaande uit een groep creatieve bewoners vanuit allerlei disciplines richt de broedplaats zich op het leveren van een bijdrage aan de leefomgeving in de buurt en de stad, vanuit ieders eigen artistieke kracht. In de kraan zullen 12 artiesten - zowel opkomend talent als gevestigde namen - de DGTL-bezoekers in een intieme setting kennis laten maken met hun muzikale talent.

Ook wordt het innovatieve kunstproject DATA GATE van Ouchhh Studio op het festivalterrein geplaatst. Deze metershoge LED-kubus naar design van Eylul Duranagac en Ferdi Alici stelt de overkoepelende nieuwsgierigheid van de mens centraal. Deze kubus wordt voor DGTL met additionele, door ABN AMRO gegenereerde, inzichten gevoed. Hiermee komen op de 360 LED-schermen, waaruit het 15 ton wegende kunstwerk bestaat, data en inzichten over diversiteit en inclusie in beeld en geluid tot leven.

Daarnaast wordt er door Pastrami Film Company, onder regie van Dominique Gimberg, een driedelige (short) documentaireserie gecreëerd. Met oog op de toekomst laat deze serie zien hoe (opkomende) artiesten, kunstenaars en experts op het gebied van ethiek inzichten delen en hun verhaal vertellen over diversiteit en inclusie. Deze serie is te zien op alle global social mediakanalen van DGTL zoals Instagram en YouTube, evenals op www.dgtl.nl.

“Kunst brengt mensen bij elkaar. In musea, op straat en op festivals zoals DGTL. We zijn trots op deze samenwerking en streven er naar om hiermee een zo breed mogelijk palet aan mensen mee te krijgen in onze ambities”, aldus Sander Bestevaar, Hoofd Partnerships, Events & Foundations ABN AMRO. “In navolging op onze samenwerking op het gebied van duurzaamheid en circulariteit sluiten we nu een partnership om samen met DGTL te versnellen op het gebied van inclusiviteit en gelijke kansen. Als jarenlange partner binnen de sport, maatschappij en kunst- en cultuursector weten wij dat sponsoring een positieve impact heeft op het realiseren van ambities.”

DGTL gelooft er in dat de samenwerking zal helpen om echt impact te maken op de lange termijn. “Dit lange termijn partnership met ABN AMRO biedt een kans om te laten zien wat oprechte inzet voor diversiteit en inclusiviteit kan opleveren", aldus Director Brand Partnerships Development Brian van Vuure. "Via verschillende activaties binnen innovatieve kunst, muziek programmering en film, willen we belangrijke gesprekken op gang brengen, maar ook vooral een groot publiek bereiken via ons platform en hen inspireren om zich bij onze missie aan te sluiten richting de toekomst.”