Tijdens Zwarte Cross veroverde FEBO dit jaar op smaakvolle én strategische wijze de harten van festivalgangers. In een Amsterdams decor op het Stadsplein stond 24/7 een iconische FEBO-trekmuur. Dé publiekstrekker: de speciaal voor het festival ontwikkelde snack ‘Tante Rikanto’; kort, pittig en met een knipoog naar festivalicoon Tante Rikie.
De samenwerking tussen FEBO en Zwarte Cross ging veel verder dan fysieke aanwezigheid. Via social media, influencercampagnes en creatieve winacties werden duizenden bezoekers bereikt. Het resultaat: een partnership waarin co-creatie, merksynergie en ondernemerschap naadloos samenkwamen.
Het idee voor een eigen Zwarte Cross-snack ontstond bij het creatieve team van De Feestfabriek en lag daar al tien jaar op de plank. Babeth ten Hove, hoofd partnerships, maakte er haar persoonlijke missie van om dit plan eindelijk te realiseren. “Ik wilde dat het er nu écht van zou komen,” vertelt ze. Na veel gesloten deuren bij andere partijen besloot ze Robin Ridderikhof, verantwoordelijk voor partnerships bij FEBO, te bellen. “Twee weken later zaten we op het hoofdkantoor van FEBO.”
Wat volgde was een typisch voorbeeld van ondernemerschap en korte lijnen. Binnen enkele weken werd de ‘Tante Rikanto’ ontwikkeld: krokant van buiten, pittig van binnen en vernoemd naar festivaldirectrice Tante Rikie. “We kunnen met de vulling spelen en ons aanpassen aan de festival en de bezoeker,” aldus Ridderikhof. “Een snert-variant voor in de winter is zomaar mogelijk.”
De kracht van het project zat in de intensieve samenwerking. “We hebben écht naast elkaar gewerkt,” zegt Ten Hove. “Onze creatieafdeling mocht helemaal los: van de naamgeving tot de slogans. FEBO gaf ons daarin alle ruimte.” Ridderikhof vult aan: “Je moet dicht bij je merk blijven, maar tegelijk ruimte geven aan je partner. Dit project klopte aan alle kanten.”
De snack werd gelanceerd met een humoristische teaservideo waarin Tante Rikie letterlijk haar keuken opblaast om ruimte te maken voor haar snack – een knipoog naar haar persoonlijkheid én de rauwe energie van het festival. Ook werden er samples uitgedeeld op de camping en backstage aan crew en artiesten, waarmee het bereik werd vergroot en het community gevoel werd versterkt.
Naast fysieke aanwezigheid, zette FEBO zwaar in op activatie. Zo werd voorafgaand aan het festival een campagne gelanceerd waarin bezoekers Zwarte Cross-kaarten konden winnen door een luikje te openen in een FEBO-automaat — een slimme verwijzing naar de trekmuur op het festival. De actie richtte zich specifiek op de donderdag als nieuwe volwaardige festivaldag.
De introductie van de Tante Rikanto en het extra verkooppunt op het Stadsplein hadden niet alleen impact op merkperceptie, maar creëerden ook een extra inkomstenstroom. “Het was letterlijk een nieuwe bron van omzet,” stelt Ten Hove. “Naast de reguliere cateraars zagen we dit als creatieve aanvulling op het terrein. De trekmuur had aantrekkingskracht én onderscheidend vermogen.” Met 277.000 bezoekers in 2025 — meer dan ooit tevoren — was Zwarte Cross een ideaal podium voor FEBO. “De snack past bij de sfeer, het publiek en de rauwe energie van het festival. Het voelde alsof de doelgroep het meteen omarmde.”
Als merk kun je overal geld verbranden, maar op Zwarte Cross voegden we echt iets toe. We kregen een pluim van de bezoeker – en die telt
Hoewel de samenwerking onmiskenbaar bijdroeg aan de merkpositionering van FEBO, was zichtbaarheid alleen niet het doel. “Kroketten verkopen we al tachtig jaar,” zegt Ridderikhof. “Maar dit ging niet over zichtbaarheid, maar over relevantie. Hoe voeg je als partner écht iets toe aan de festivalbeleving?”
Dat werd opgemerkt, ook buiten het terrein. “We kregen veel media-aandacht, en de snack was hét gesprek van de dag bij bezoekers. Mensen kwamen terug, maakten selfies bij de muur, en deelden hun ervaringen online. Dat bereik is indrukwekkend – en vooral authentiek.”
De resultaten waren goed zichtbaar. “We kregen zelfs het verzoek van iemand die twintig Rikanto’s had gegeten en vroegen of ze een doos kon bestellen voor haar verjaardag,” vertelt Ten Hove. “Het succes heeft ons echt overdonderd.”
Zwarte Cross benadrukt ook het belang van de juiste match. “We werken alleen met merken waarvan we zeggen: dit is vet, dit past bij ons,” aldus Ten Hove. “Een goede samenwerking begint met open communicatie, wederzijds vertrouwen en het lef om elkaar de ruimte te geven.”
Hoewel de samenwerking met Zwarte Cross een uitgesproken ‘triple A’-activatie was, is FEBO al langer actief op andere festivals. Zo stond het merk eerder op Milkshake, Vunzige Deuntjes en Amsterdam Open Air en zal het nog aanwezig zijn op Mysteryland. Op elk van deze festivals brengt FEBO haar herkenbare automatiek naar het publiek, steeds in een vorm die past bij de sfeer van het evenement.
“Niet elk festival is geschikt voor een FEBO-activatie,” zegt Ridderikhof. “Het moet passen bij de cultuur van het evenement, bij het publiek, bij de potentiële omzet. Bij Zwarte Cross klopt alles.”
Die kritische, selectieve aanpak is kenmerkend voor FEBO’s visie op festivalmarketing. “We willen niet overal staan, maar op de juiste plekken op de juiste manier aanwezig zijn. En alleen als de samenwerking écht van twee kanten komt,” aldus Ridderikhof.
Of deze case wordt ingestuurd voor de SponsorRingen, is nog onzeker. “We doen dit niet om iets te winnen,” zegt Ten Hove. “We zijn ondernemers. We doen wat we leuk vinden en wat werkt. Als er erkenning komt, is dat mooi meegenomen, maar het is nooit het uitgangspunt.”
Ridderikhof vult aan: “De grootste waardering komt van de bezoekers. Als zij zeggen: door jullie was het festival nog leuker—dan heb je het goed gedaan.”
Of de Tante Rikanto binnenkort ook buiten het festival verkrijgbaar is, staat nog niet vast. “We zijn erover in gesprek,” zegt Ridderikhof. “De aanvragen zijn er in elk geval volop. Mensen willen dozen bestellen.”
Wat beide partijen betreft is het succes nog maar het begin. “Dit smaakt naar meer”, knipoogt Ten Hove. “Deze samenwerking is uniek, maar biedt ook inspiratie voor de komende jaren. Als de energie blijft stromen zoals nu, dan komt er gegarandeerd meer.”