Met de keuze voor rapper en acteur Ice-T als gezicht van de nieuwe Benelux-campagne onderstreept Lipton Ice Tea zijn positie als dé originele iced tea. Onder het motto Ice Tea Insurance introduceert het merk een opvallende samenwerking die niet alleen inspeelt op een herkenbaar situatie in de horeca - je bestelt een iced tea op een terras en krijgt een ander merk of een andere smaak dan je verwachtte — maar vooral laat zien hoe strategische celebrity partnerships de merkpositionering kunnen versterken.
De samenwerking tussen Lipton en Ice-T is meer dan een slimme woordgrap. Ice-T, bekend als de Original Gangster uit de Amerikaanse hiphopscene en inmiddels cultureel icoon in muziek en film, belichaamt precies wat Lipton wil uitdragen: originaliteit, herkenbaarheid en leiderschap. Door zich aan hem te verbinden, maakt Lipton zijn claim als ‘de echte’ iced tea op een cultureel relevante manier tastbaar.
“Wanneer je in een bar of restaurant een iced tea bestelt, krijg je niet altijd een Lipton Ice Tea, en dat kan soms tot teleurstelling leiden,” zegt Manon Lanckneus, senior brandmanager van Lipton Ice Tea Benelux. “Met deze samenwerking steunen we onze fans én geven we de horeca een vriendelijke reminder: als mensen ‘iced tea’ zeggen, bedoelen ze vaak ons.”
De activatie haakt in op een opvallend consumenteninzicht. Uit onderzoek van YouGov blijkt dat 44% van de horecabezoekers weleens iets anders geserveerd krijgt dan verwacht. Bij iced tea is dat percentage nog hoger: 81% van de frequente drinkers denkt Lipton te krijgen wanneer ze ‘iced tea’ bestellen. Met Ice Tea Insurance speelt Lipton in op die verwachting en koppelt het merk daar expliciet aan.
Via een fictieve verzekering kunnen horecagasten in Nederland en België die geen Lipton krijgen, alsnog een gratis Lipton Ice Tea claimen. De actie is een luchtige manier om een serieus merkpunt te maken, en de keuze voor Ice-T geeft de campagne kracht.
“We bedachten Ice Tea Insurance voor iedereen die niet de originele Lipton Ice Tea kreeg,” vertelt Darre van Dijk, chief creative officer van TBWA\NEBOKO. “En wie beter dan de andere originele Ice-T om die boodschap te brengen? Hij was meteen enthousiast, en niet veel later stonden we met de échte OG op de set.”
De samenwerking toont hoe merk en persoonlijkheid inhoudelijk op elkaar kunnen aansluiten. Ice-T is niet zomaar een gezicht: hij staat symbool voor de waarden die Lipton wil claimen in een markt met veel alternatieven. Het is een voorbeeld van hoe merken via slim gekozen partnerships relevant blijven in de cultuur en tegelijkertijd hun positie verstevigen binnen de distributieketen, in dit geval de horeca.
“You know what Ice-T hates the most? Fakers. Imitators. Posers,” zegt Ice-T in de commercial. “The O.G. only wants the Original. Wanneer je iced tea bestelt en geen Lipton krijgt? Dat is een misdaad tegen verfrissing. Samen met de O.G. zetten we dat recht.”
De campagne is deze zomer zichtbaar in Nederland en België via onder meer online video, social media, outdoor, influencer-samenwerkingen en activaties in de horeca. De samenwerking laat zien hoe een merk met een sterke identiteit, in combinatie met een geloofwaardige ambassadeur, zijn positie op een sympathieke en impactvolle manier kan verzekeren — letterlijk en figuurlijk.