What’s Happening met Rabobank op Lowlands

Rabobank is dit jaar samen met Kunstbende voor het eerst partner van Lowlands als onderdeel van de nieuwe sponsorstrategie van de bank. Sponsorstrateeg Tom van Kuyk kijkt vooruit naar een spannend en talentvol festivalweekend. Relevantie laten zien is daarbij het allerbelangrijkste.

Waarom is in de nieuwe strategie van Rabobank voor een partnerschap met Lowlands gekozen?
Tom van Kuyk: "Met de nieuwe sponsorstrategie richten we ons op de breedte, waarbij de vereniging centraal staat, zowel in sport als in cultuur. Die ondersteuning van de breedte zit ook in talent ontplooien en je talent ontwikkelen. Maar we willen, net als in sport waar we partner zijn van TeamNL, ook in cultuur naast de breedte een boegbeeld hebben om te kunnen acteren. Lowlands is in Nederland het grootste cultuurbrede podium. Dit partnerschap past daarom heel mooi in het verbinden van de breedte met de top.

We brengen talent van de zolderkamer naar de mainstage

Wat gaat er precies gebeuren op het festival?
"Er komt een Rabobank What’s Happening compound. Die staat naast de Alpha. Dat wordt een creatieve vrijhaven waar veel onverwachte dingen gebeuren. Het thema is dat we talent van de zolderkamer naar de mainstage brengen. Dat doen we letterlijk via de Kunstbende-route waarmee we afgelopen maanden hebben samengewerkt en waarvan de winnaars gaan optreden. Daarnaast treedt een aantal voormalige Kunstbende-winnaars op zoals DJ Sluwe Vos, en grote namen als Chef’ Special en nog een aantal verrassingen. En we hebben een oproep gedaan aan creatief en cultureel Nederland om haar of zijn creatieve uiting op het gebied van film, muziek, fashion etc. in te zenden en daarmee kans te maken op een optreden op Lowlands.”

Hoe laten jullie je aanwezigheid zien?

"De compound wordt What’s Happening gebrand. Natuurlijk wordt duidelijk dat de Kunstbende en Rabobank partners zijn, maar de tent wordt niet vol gehangen met Rabobank-logo’s of is niet in aangekleed in Rabobank-kleuren. Daar blijven we ver weg van, want we denken dat het Lowlands-publiek daar niet op zit te wachten. Sowieso ben ik niet van het logo-plakken. We willen vooral de relevantie aangegeven waarom we dit doen. Dat doen we bijvoorbeeld ook in de Daily Paradise en via het NRC, dat mediapartner is van het festival.”

Het is spannend om te zien hoe het publiek het waardeert dat een bank hier mee bezig is

Het is de eerste keer dat Rabobank partner is van Lowlands. Wat vind je het spannendste van jullie aanwezigheid?
"Ik vind het wel spannend om straks te zien hoe het publiek het waardeert dat een bank hier mee bezig is. En wat er aan talent komt bovendrijven. Wat er gaat gebeuren is vooral onverwacht en daar hebben we geen grip op. Daar leveren we ons als bank wel aan over. En dat is voor een bank ook spannend.”

Hebben jullie nog andere afspraken met Lowlands?

"We zijn in gesprek met Lowlands om het betalingsverkeer contactloos te maken, maar dat gaat deze editie nog niet gebeuren. Het blijven muntjes. We hebben dit jaar op Best Kept Secret wel een pilot gedaan met contactloos betalen.”

Hoe is afgelopen maanden het traject met Kunstbende verlopen?

"Het was voor ons allebei nieuw en spannend. Voor de Kunstbende was het spannend om met een grote corporate partij aan de slag te gaan. Ze waren heel enthousiast en willen veel voor ons doen. Wij waren bewust iets terughoudender om niet direct een grote claim te leggen als hoofdsponsor. Maar we hebben dezelfde ambities en het is echt goed gegaan. De finale van dit jaar in de Westergasfabriek was een groot succes. Talent dat daar ontdekt is komt nu naar Lowlands. We zijn nu ook lokaal de verbinding tussen lokale banken en Kunstbende aan het uitbreiden. Bijvoorbeeld als een bank een verbintenis heeft met een schouwburg, daar ook voor de Kunstbende een goede invulling aan kan worden gegeven of dat de samenwerking via middelbare scholen wordt uitgebreid.”

Lowlands kijkt scherp naar wat er op het festival gebeurt vanuit de activaties door sponsors. Hoe is jullie ervaring?

"Ik denk dat we op een mooie en gepaste wijze onze relevantie kunnen laten zien. Die relevantie is het allerbelangrijkste. Wij hebben dat scherp voor ogen en Lowlands is daar inderdaad heel kien op. Maar we samen met Lowlands en creatief bureau Wink hebben we een concept bedacht waar we allemaal erg tevreden over zijn. Natuurlijk zijn er discussiepunten, maar daar overleg je over en dan kom je er steeds goed uit.”

Kijk je zelf nog uit naar een bepaald optreden?
"Natuurlijk vooral naar al het talent op ons podium! Daar zal ik vooral zijn. We ontvangen ook veel klantrelaties die we meenemen op een backstagetour. Verder moet ik mijn tijd ook delen met het Rabo EuroHockey Championship dat dit weekend in Amstelveen begint en waar ik aanwezig moet zijn om gasten welkom te heten. Dus het wordt een enerverend weekend.”