Samenwerking tussen Court Performance en House of Esports

House of Esports en Court Performance hebben een partnership gesloten waarbij het Game Gym-concept wordt uitgebreid met de Game Gym Wall.

Gamen en esports zijn fenomenen die een vaste plek hebben verworven in onze samenleving. Onderzoeken tonen aan dat kinderen steeds minder bewegen en steeds vaker overgewicht hebben. House of Esports heeft een Gym concept ontwikkeld waarbij Gamen en esports gelinked worden aan bewegingsonderwijs en sporten. De triggers uit het gamen en de esports om bezig te blijven met een spel om een volgend level te halen of om je eigen score te verbeteren worden ingezet in het Game Gym concept. Om dat te bereiken worden oefeningen en spelvormen van bewegen en sporten geënt op populaire games als Fortnite, Fifa 20, Mariokart, Space Invaders en Candy Crush.

De game gym concepten zijn ontwikkeld door Scott Noordzij een fervent gamer en HALO student, wiens missie het is de gymlessen voor de huidige jeugd interessanter en leuker te maken met behulp van game concepten. De gymles van de toekomst. Naast scholen ziet Scott veel mogelijkheden om het concept ook voor bedrijfsuitjes, verjaardagsfeestjes en voor festivals en evenementen in te zetten.

Prof-squashter Sanne Veldkamp heeft inmiddels met behulp van interactiveSQUASH game elementen in haar eigen training gebracht, zij heeft ervaring met het lesgeven aan kinderen met de interactieve wamd voor balsporten en heeft daarvoor ook les- en event concepten met bijbehorende social media campagnes ontwikkeld. Zij is zeer enthousiast over de mogelijkheden de fantasie van het gamen te gebruiken in sport. Het biedt een leuke nieuwe manier van leren waarbij nieuwe vaardigheden geleerd worden om het beste uit jezelf te halen.

“Na ons concept gamen in de maatschappij waarin House of Esports de onderdelen gamen en gezondheid, gamen en werk en gamen en sociaal verwezenlijkt had, bleek ook steeds meer behoefte te zijn om dit te koppelen aan gamen en bewegen”, zegt Wim Noordzij van House of Esports. “Samen met sportbedrijf Rotterdam is toen de GameGym ontwikkeld. Eerst het spel virtueel en daarna de vertaalslag fysiek in de sportzaal. De GameGym Wall is daar een geweldige aanvulling op waarbij kinderen spelenderwijs veel bewegen.”

Marc Veldkamp: “De Game Gym Wall wordt sinds een jaar succesvol ingezet bij de groepen 6, 7 en 8 van het lager onderwijs en bij kinderpartijtjes in Alphen aan den Rijn. De games triggeren de kinderen bezig te blijven met het spel en dus bewegen om het volgende level te halen en de hoogste score te verbeteren. Treffend voor hoe interessant de games voor de kinderen zijn is de gevleugelde uitspraak van een gymleraar: Ik wist niet dat deze jongen kon bewegen. Na enige weerzin en aarzeling had de jongen een bal gepakt en was gaan gooien, steeds fanatieker. Court Performance is er van overtuigd dat de integratie van gaming en esports in bewegingsonderwijs en de reguliere sporten de manier is om meer kinderen aan het bewegen te krijgen op een manier die aansluit bij hun belevingswereld.”

House of Esports

House of Esports is een bureau gericht op esports met de focus op grassroots programma’s, gamen in de maatschappij, locaties, concepten, invitationals, toernooien, competities en teams. Door middel van verschillende concepten en partnerships wil House of Esports de ”Home of Esports” zijn in Nederland in het algemeen en Rotterdam in het bijzonder. House of Esports beweegt zich op het snijvlak van overheid, welzijn onderwijs, bedrijfsleven, de esports communities en stakeholders.