AB InBev en Netflix hebben een wereldwijd partnership aangekondigd dat biermerken en streamingcontent samenbrengt. Het gaat om een samenwerking van aanzienlijke schaal en internationale zichtbaarheid binnen het portfolio van AB InBev.
Beide bedrijven willen mensen samenbrengen rondom gedeelde passies als sport, eten, muziek en comedy. Met dit partnership zetten ze in op nieuwe manieren om consumenten te bereiken en gezamenlijke ervaringen te creëren.
“Ons wereldwijde partnership met Netflix verbindt onze biermerken met een van de grootste entertainmentdiensten ter wereld, waardoor er meer momenten ontstaan om samen te proosten”, zegt Marcel Marcondes, Global Chief Marketing Officer van AB InBev. “Streaming is een sociale en gedeelde ervaring — het is een gelegenheid waar bier en entertainment samenkomen.”
De samenwerking omvat campagnes rondom titels als The Gentlemen (Verenigd Koninkrijk), Brasil 70 - A Saga do Tri (Brazilië) en Culinary Class Wars (Zuid-Korea). Daarbij wordt gewerkt met activaties, integraties, speciale verpakkingen en digitale promoties.
Ook bij live-evenementen bundelen beide partijen hun krachten. Zo was 'Cerveza Victoria' presenting sponsor van de bokswedstrijd tussen Canelo en Crawford en zal AB InBev adverteren tijdens de NFL Christmas Game Day-wedstrijden die Netflix in 2025 uitzendt. Verder kijken de organisaties vooruit naar gezamenlijke campagnes rond evenementen als het WK Voetbal voor vrouwen in 2027.
Marian Lee, Chief Marketing Officer van Netflix: “We zijn altijd op zoek naar manieren om ons merk te versterken en contact te maken met fans. De populariteit van onze titels stelt ons in staat om door te dringen in de culturele tijdgeest, en een sterk partnership kan dat versterken.”
Anheuser-Busch InBev (AB InBev) is een beursgenoteerd bedrijf met hoofdkantoor in Leuven. Het concern heeft een portfolio van ruim 500 biermerken, waaronder Budweiser, Corona, Stella Artois en Hoegaarden. In 2024 behaalde de brouwer een omzet van 59,8 miljard dollar. In Nederland is AB InBev vooral zichtbaar met merken als Hertog Jan, Jupiler, Leffe en Bud.
Het bedrijf investeerde eerder in sportsponsoring via de Jupiler League en positioneert Bud de laatste jaren nadrukkelijk binnen muziek, onder andere als partner van Mysteryland. AB InBev sloot in 2019 een partnership met Ajax waarbij Bud als officiële bierpartner werd geïntroduceerd. Het merk kreeg zichtbaarheid in het stadion en werd ook via activaties en campagnes aan Ajax gekoppeld. Die rol is per 1 juli jl. overgenomen door Heineken.