Amazon verlengt UEFA-sponsoring vrouwenvoetbal tot 2030

Amazon blijft tot ten minste 2030 officieel partner van het UEFA Women’s Football-programma. De techgigant verlengt daarmee de meerjarige samenwerking die zich richt op het versterken van vrouwenvoetbal in Europa, zowel binnen als buiten de lijnen. Als onderdeel van het vernieuwde partnership blijft Amazon betrokken bij grote toernooien zoals de UEFA Women’s Champions League – die dit seizoen start met een nieuwe leaguefase – en het UEFA Women’s EURO 2029.

Een belangrijk onderdeel van de samenwerking is de ondersteuning van UEFA’s Off Mute-initiatief, een programma dat via Amazon Web Services data-inzichten levert om de ontwikkeling van vrouwenvoetbal te versnellen. Daarnaast blijft Amazon bijdragen aan het UEFA Women’s EURO 2025 Innovation Programme, dat onder meer genderongelijkheid in coaching onderzoekt. Momenteel is slechts 4,5% van de coaches in Europa vrouw.

Tijdens de vorige sponsorperiode lanceerde Amazon in 2023 de eerste officiële UEFA Women’s Champions League-webshop. Inmiddels is deze volledig vernieuwd en biedt het platform duizenden producten voor speelsters en fans. Ook sponsort Amazon de UEFA-toernooien voor vrouwen onder 17 en onder 19 jaar, het UEFA Women’s Futsal EURO-toernooi en het programma Together #WePlayStrong, dat meisjes en vrouwen stimuleert om te gaan voetballen.

“We zijn verheugd dat we onze samenwerking met Amazon verlengen tot 2030,” zegt Guy-Laurent Epstein, marketingdirecteur bij UEFA. “Van hun betrokkenheid bij de Women’s Football Shop tot hun inzet in het innovatieprogramma rond UEFA Women’s EURO 2025 – deze samenwerking weerspiegelt een gedeelde overtuiging in de kracht van vrouwenvoetbal en het potentieel voor verdere groei.”

Ook vanuit Amazon klinkt tevredenheid over de voortzetting van het partnerschap. “Fans en speelsters zijn de drijvende kracht achter de groei van vrouwenvoetbal,” aldus Laura Downey, hoofd merkstrategie EU bij Amazon. “We zijn dankbaar dat we deel mogen uitmaken van deze community – of dat nu is door een jong talent te helpen aan haar eerste voetbalschoenen, of een supporter in staat te stellen zijn of haar teamkleuren te tonen.”

De verlenging markeert bovendien een mijlpaal: UEFA Women’s EURO 2025 is het eerste grote internationale sporttoernooi dat door Amazon wordt gesponsord.