Booking.com is een meerjarig wereldwijd partnerschap aangegaan met de National Basketball Association (NBA) en de Women’s National Basketball Association (WNBA). De van oorsprong Nederlandse reisgigant treedt daarmee toe als officiële Online Travel Partner van beide competities – en is daarmee tevens de eerste partij ooit in deze rol binnen de WNBA.
De samenwerking gaat in voor het WNBA-seizoen 2025, dat op 16 mei van start gaat, en wordt vanaf oktober doorgetrokken naar het NBA-seizoen 2025-2026. Binnen het partnership wordt Booking.com prominent geïntegreerd in de digitale, sociale en mediaplatforms van beide leagues. Ook komt het merk zichtbaar in beeld tijdens reguliere wedstrijden en play-offs, zowel op het veld als via zendtijd.
Voor Simon Hochstenbach, Director Global Business Development van de NBA, heeft deze samenwerking niet alleen strategische waarde, maar ook een persoonlijke lading. “Deze samenwerking raakt me persoonlijk – en komt voor mij heel dichtbij. “Zowel Booking.com als ikzelf komen uit Amsterdam, en om een iconisch Nederlands merk samen te zien werken met een van de meest invloedrijke sportcompetities ter wereld, is op professioneel én persoonlijk vlak ontzettend bijzonder.”
De keuze voor een partnership met de NBA en WNBA past binnen de bredere ambitie van Booking.com om fans dichter bij hun favoriete sporten te brengen. “Onze missie bij Booking.com is om het voor iedereen makkelijker te maken de wereld te ervaren – en dat geldt ook voor fans die hun favoriete teams willen volgen,” zegt Ben Harrell, Managing Director U.S. bij Booking.com. “Met dit officiële partnerschap willen we basketbalfans in de VS en daarbuiten helpen hun perfecte verblijf te vinden, waar het seizoen ze ook brengt. Van hotels tot vakantiewoningen – met ons brede aanbod en eenvoudige boekingsproces zorgen we ervoor dat fans op het juiste moment worden geïnspireerd om te reizen.”
Ook binnen de NBA wordt uitgekeken naar de samenwerking. “We kijken ernaar uit om samen te werken met Booking.com, een van de grootste digitale reisbedrijven ter wereld,” aldus Julie Morris, Head of Commercial Development and Media bij de NBA. “Met hun naadloze reisplatform wordt het voor onze fans makkelijker om de sport live te beleven – waar dan ook ter wereld.”
Voor de WNBA betekent dit partnerschap een belangrijke stap in de verdere groei van het vrouwenbasketbal in de VS. Het is de eerste keer dat Booking.com zich op deze schaal verbindt aan een Amerikaanse vrouwensportcompetitie. “Nu de WNBA nieuwe hoogtes bereikt, zijn we verheugd om Booking.com aan boord te hebben als onze officiële online travel partner,” aldus Colie Edison, Chief Growth Officer bij de WNBA. “Deze samenwerking onderstreept onze toewijding aan het verbeteren van de spelers- en fanbeleving, én aan het verbinden van ons loyale, groeiende publiek met merken die hun support duidelijk laten zien.”
Gedurende de looptijd van het partnership zullen Booking.com, de NBA en de WNBA gezamenlijk geïntegreerde marketingcampagnes ontwikkelen die fans stimuleren om het meeste uit hun basketbalgeïnspireerde reizen kunnen halen. Daarmee positioneert Booking.com zich strategisch op het snijvlak van sport, beleving en mobiliteit – en laat het bedrijf opnieuw zien hoe sportmarketing wereldwijd ingezet kan worden als katalysator voor merkbeleving.