Waarom ABN AMRO de Ajax Vrouwen gaat versterken

ABN AMRO en Ajax hebben hun jarenlange samenwerking opnieuw verlengd waardoor de bank zeker tot medio 2023 verbonden blijft aan de club. De focus van ABN AMRO is komende periode verlegd naar het versterken van de vrouwenteams binnen Ajax. Sander Bestevaar, Hoofd Brand Activation en Events, vertelt waarom.

Waarom heeft ABN AMRO de focus verlegd naar de Ajax Vrouwen?
Sander Bestevaar: “Dat is enerzijds het gevolg van de aangescherpte sponsorstrategie van ABN AMRO die we eerder dit jaar hebben doorgevoerd, maar ook door de nieuwe strategie van de bank zelf waarbij duurzaamheid en diversiteit twee belangrijke pijlers zijn. Dat vertalen we ook door naar sponsoring. Bij bijvoorbeeld de hockeyclubs zijn we aan het kijken hoe we die kunnen helpen bij het verduurzamen en hoe we het aspect vrouwengelijkheid kunnen verbeteren. Dat heeft bij de Euro Hockey League onder andere geleid tot de introductie van de competitie voor vrouwenclubteams. Bij Ajax zijn we tot juli 2020 hoofdsponsor van alle jeugdelftallen, maatschappelijk partner, hoofdsponsor van de vrouwen, nemen we een hospitality pakket af en zijn we actief in esport. We hebben nu de keuze gemaakt om de focus te verleggen naar vrouwenteams, maatschappelijk partner te blijven en Partner in Duurzaamheid te worden. Hierdoor sluiten we aan bij de veranderingen binnen de bank en onze sponsorvisie.”

Wat zijn de ambities van ABN AMRO en Ajax met de vrouwenteams?
“We willen samen met Ajax een bijdrage leveren aan het verder ontwikkelen van het vrouwen clubvoetbal. Daarbij hoort meer media-aandacht, het vol krijgen van de tribunes, commerciële kansen en natuurlijk ook sportief succes. Natuurlijk gaan we als sponsor niet over het sportieve beleid. Maar wij geloven in de ambities die Ajax heeft met de vrouwen en meiden.”

We willen hier een signaal mee afgeven

Sander Bestevaar, ABN AMRO

De sponsorbijdrage wordt wel lager dan de circa 3 miljoen die jullie nu betalen?
“Met het verleggen van de focus op andere domeinen verandert ook de sponsorbijdrage. Over wat de bijdrage aan de vrouwen precies wordt, hebben we met Ajax afgesproken om daarover dit keer geen bedragen te noemen. De bijdrage aan de vrouwen wordt straks wel behoorlijk meer dan er in het oude contract voor gereserveerd was. Anders kun je ook niet die ambities uitspreken.”

Ajax en ABN AMRO gaan ook samenwerken om bij te dragen aan de ontwikkeling van meidenvoetbal bij amateurclubs. Hoe ziet die samenwerking eruit?

“Dat ligt met name bij Ajax. Het afgelopen jaar is er bijvoorbeeld een talententeam geformeerd met meiden uit de regio en recent werden talentendagen voor meisjes onder 9, onder 11 en onder 13 jaar georganiseerd. Ajax zal, ondersteund door ABN AMRO, deze activiteiten de komende seizoenen verder uitbouwen. Wij gaan niet bij verschillende clubs in de regio aanvullende sponsorcontracten afsluiten.”

In Nederland gaat het met de OranjeLeeuwinnen fantastisch, maar blijft de Eredivisie Vrouwen ver achter, ook qua sponsoring. Hebben jullie een rol in het versterken van de competitie?

“We hebben daar wel ideeën over. Wij hebben in ieder geval nu de stap gezet om ons als eerste bedrijf in Nederland zo groot aan een Eredivisie-club te blijven verbinden. We willen hier een signaal mee afgeven en andere bedrijven stimuleren dat ook te doen. Vrouwenvoetbal is net als mannenvoetbal topsport en vereist een ongelofelijke drive. Maar vrouwenvoetbal kent wel een andere emotie en spreekt andere doelgroepen aan. En de groeipotentie van het clubvoetbal is enorm. Natuurlijk is het aan de clubs en de bond hoe de Eredivisie zich verder gaat ontwikkelen. De KNVB laat in ieder geval zien dat hun intenties goed zijn. Alleen hebben ze daar de clubs voor nodig. Zij moeten elkaar vinden om er iets moois van te maken. Wij durven het avontuur in ieder geval aan en gaan de vrouwen ondersteunen.”

Meer media-aandacht voor de vrouwenvoetbalteams en de Eredivisie is belangrijk. Hoe pakken jullie dat op?
“Daar besteden we zeker aandacht aan. Afgelopen seizoen hebben we een documentaire gemaakt ‘Godendochters’ die op Ziggo is uitgezonden. Daar laten we de rauwe kant zien van het team. We hebben een aantal activaties in de planning die we dit seizoen nog gaan invullen. Het nieuwe contract gaat pas komende zomer in, dus vanaf dan zal er meer te merken zijn van de sponsoring.”

Bij al onze contracten kijken we waar we onze expertise kunnen inzetten op het thema duurzaamheid

Sander Bestevaar, ABN AMRO

ABN AMRO wordt ook Partner in Duurzaamheid van Ajax. Wat houdt dat in?
“Bij al onze contracten kijken we waar we onze expertise kunnen inzetten en kunnen meedenken en meehelpen op het thema duurzaamheid, of dat nu bij het tennistoernooi, bij een hockeyclub of bij Ajax is. Dan kan het gaan om mobiliteit, hospitality, gebouwen, materialen, energie. We hebben op dat gebied een programma lopen bij hockeyclubs dat we gaan doorvertalen naar andere onderdelen. Op het moment dat Ajax gaat verduurzamen helpen en denken wij graag mee.”

ABN AMRO en Ajax blijven ook maatschappelijk samenwerken.

“De maatschappelijke samenwerking loopt via de foundations van zowel Ajax als van ABN AMRO. Wij doen allerlei maatschappelijke projecten samen zoals het geven van de Life Skills & Clinics op diverse basisscholen in Amsterdam. Life Skills & Clinics bestaat uit een lespakket over social media, omgaan met geld en gezonde voeding, gecombineerd met een voetbalclinic door Ajax-trainers. ABN AMRO levert vrijwilligers van de bank die daar een rol in willen spelen. Ook het Only Friends partnership valt onder de samenwerking. De maatschappelijke samenwerking tussen Ajax en ABN AMRO willen we komende jaren verder uitbreiden.”

Op de foto boven het artikel: Marco Moers (links), Sr. Brand Activation Manager, en Sander Bestevaar, Hoofd Brand Activation en Events, beiden ABN AMRO.