Action is de komende drie jaar co-sponsor van de TCS Amsterdam Marathon. Het internationale non-food retailmerk bouwt daarmee voort op een jarenlange betrokkenheid bij het hardloopevenement, waarin medewerkers en leveranciers geld inzamelen voor het Cancer Center Amsterdam. Met het nieuwe partnership, dat loopt van 2025 tot en met 2027, maakt Action haar maatschappelijke ambitie en interne betrokkenheid nadrukkelijk zichtbaar.
Het sponsorschap is onderdeel van het bredere Action Sustainability Programme (ASP), waarin de retailer zich richt op vier pijlers: People, Product, Planet en Partnership. De marathon valt onder de laatste categorie, waarbij Action maatschappelijke initiatieven langdurig en betekenisvol wil ondersteunen. De focus ligt daarbij op kwetsbare groepen in de samenleving, in het bijzonder kinderen, en op initiatieven die dicht bij collega’s en klanten staan.
Bij Action geloven we dat we door samen te werken veel kunnen bereiken
Sinds 2016 is Action betrokken bij de marathon. Vorig jaar namen ruim 500 medewerkers en leveranciers deel aan het evenement. Dit jaar zet het bedrijf in op een verdubbeling van dat aantal. Op zondag 19 oktober 2025 zullen naar verwachting zo’n 1.000 collega’s en relaties van Action actief zijn als loper, vrijwilliger of supporter. De activatie van het co-sponsorschap is primair gericht op medewerkers en zakelijke partners, niet op consumenten.
“Wat de marathon uniek maakt, is hoe het collega’s bij elkaar brengt,” aldus de woordvoerder van Action. “De voorbereiding is minstens zo belangrijk als de dag zelf. Collega’s trainen samen, dragen hetzelfde shirt en verzamelen zich in het Olympisch Stadion. Het versterkt de onderlinge band en creëert trots en plezier op de werkvloer.”
De opbrengst van de deelname komt ook dit jaar ten goede aan het Cancer Center Amsterdam, waarmee Action sinds tien jaar samenwerkt. De combinatie van sportieve activiteit en maatschappelijke inzet is volgens het bedrijf typerend voor de manier waarop het invulling geeft aan partnerships.
“Bij Action geloven we dat we door samen te werken veel kunnen bereiken, voor onze klanten en waar mogelijk ook voor mensen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken,” zegt CEO Hajir Hajji. “Onze collega’s en leveranciers lopen met plezier en inzet om geld te doneren aan het Cancer Center Amsterdam voor noodzakelijk kankeronderzoek. Zo willen we ook op dit vlak een bijdrage leveren.”
Naast de TCS Amsterdam Marathon onderhoudt Action langdurige partnerships met SOS Kinderdorpen, de Johan Cruyff Foundation en de Prinses Máxima Centrum Foundation. De samenwerking met de marathon sluit daarbij aan als sportieve en activerende invulling van de ASP-pijler 'Partnership'.
“De energie en betrokkenheid van Action zijn al jaren zichtbaar tijdens ons evenement,” zegt René Wit, Race Director van de TCS Amsterdam Marathon. “Het is bijzonder waardevol om een partner te verwelkomen die sport en maatschappelijke betrokkenheid zo mooi weet te verbinden.”
Voor Action is het succes van het partnership niet alleen af te meten aan opgehaalde bedragen of deelnemersaantallen, maar vooral aan het interne effect. “Uiteindelijk is deze samenwerking vooral bedoeld om samen in actie te komen,” besluit de woordvoerder.