Janneke Staarink over partnerships bij het International Film Festival Rotterdam

Woensdag begint de 44e editie van het International Film Festival Rotterdam. In het nieuwste nummer van Sponsorreport dat deze week verschijnt staat een uitgebreid interview met zakelijk directeur Janneke Staarink. "De waarde van partnerships zit niet alleen in harde euro’s” is de centrale boodschap.

Staarink kan tevreden terugkijken op de afgelopen maanden. Er werden nieuwe partners gevonden in mooie merken als Warsteiner, KPN en Spotify. Daar tegenover stond wel de beëindiging van de samenwerking met hoofdsponsor UPC.
Afgelopen jaren heeft Staarink veel gezocht naar nieuwe vormen van samenwerking met partners. Daarbij gaat het niet altijd om de financiële component, maar ook om andere toegevoegde waarde. "Ik heb de afgelopen jaren samen met partners veel geïnvesteerd in nieuw publieksbereik, in de social media hoek en een verdere integratie van het festival in de stad. Met partners kunnen we op veel verschillende manieren onze dromen realiseren”, zegt Staarink in het interview. "Ik vind het niet het meest interessante of er nu vier of zes hoofdsponsors zijn. Het gaat er om dat je in zijn algemeenheid het gevoel krijgt dat de partners divers zijn en je in al die diversiteit voelt dat het past bij het festival. Als je als nieuwe partners KPN en Spotify aan je weet te verbinden heb je daarmee een grote en kleine broer, de gevestigde orde en de challenger bij je festival. Dat vind ik heel prettig.”

Over de beëindiging na vier jaar van de samenwerking met hoofdsponsor UPC zegt Staarink in het interview dat dat genuanceerder ligt dan dat UPC niet verlengd heeft. "We waren het niet helemaal eens over de invulling van het partnership in de komende jaren. Wij hebben UPC een voorstel gedaan op welke basis wij door wilden gaan, maar daar konden zij zich niet in vinden. Uiteindelijk is de samenwerking daarna een zachte dood gestorven. Gezien onze ambities was het ook weer niet vreemd dat de samenwerking is beëindigd.”
Staarink snapt natuurlijk dat een partnership met UPC /Ziggo met Ajax van een geheel andere orde is dan met het filmfestival, maar ze vindt het wel vreemd dat een bedrijf als UPC / Ziggo aan de contentkant de partners niet op orde heeft.

In het interview gaat Staarink uitgebreid in op nieuwe partners als KPN, Warsteiner en Spotify. De waarde van die partnerships komen niet alleen als harde euro’s terug in een hogere begroting. "Het gaat er ook over wat je elkaar aan de achterkant bespaart, of welke nieuwe doelgroepen je bereikt. Het is niet meer zo simpel als vroeger: er komt sponsorgeld binnen en jij geeft het weer uit. Sponsoring en samenwerking met partijen is veel complexer geworden. Er zijn meerdere wegen naar Rome.”

Het International Film Festival Rotterdam vindt plaats van 21 januari tot en met 1 februari.