Onno Rip: “Stadion Galgenwaard moet een showcase worden voor T-Mobile”

FC Utrecht bestaat dit jaar 50 jaar. Bij de start van het jubileumjaar werd T-Mobile gepresenteerd als de nieuwe hoofdsponsor. Onno Rip, Directeur Consumenten Sales & Terminals van T-Mobile Nederland, verwacht veel van de samenwerking met FC Utrecht.

Waarom wordt T-Mobile hoofdsponsor van FC Utrecht?
Onno Rip: “We staan al sinds 2015 op de rug van het shirt van FC Utrecht. Eerst met Tele2 en na het samengaan vorig jaar van T-Mobile met Tele2 met het T-Mobile-merk. Dat kun je nog een paar jaar langer doen, maar we vonden eigenlijk ‘of we doen het goed, of we doen het niet’. In het eerste geval word je hoofdsponsor en ga je van de achterkant naar de voorkant van het shirt. Dat hebben we nu gedaan. FC Utrecht is zich de laatste tijd enorm aan het ontwikkelen en wij willen daarin verder bijdragen richting de toekomst, voor supporters en Business Club Leden.”

De ambities van FC Utrecht zijn in ieder geval groot.
Rip: “Zo’n zes, zeven maanden geleden hebben we de eerste gesprekken met FC Utrecht gevoerd over een verlenging, waarbij zij hun ambities hebben uitgesproken. De club wil sportief bij de top 3 van Nederland horen. Die ambities zijn mooi en steunen we, maar voor ons was het ook belangrijk welke bijdrage wij kunnen leveren. Er komen op het gebied van mobiel heel veel innovaties en technologieën aan. Daar kunnen we het stadion van de club goed voor gebruiken. Als innovatiepartner van FC Utrecht hadden we al een demonstratieruimte in Stadion Galgenwaard. We gaan dat uitbouwen naar een nieuw experience center voor demonstraties voor onze zakelijke klanten Dat wordt een soort showcase voor T-Mobile om te laten zien welke toepassingen er allemaal zijn. Een derde reden is de ambitieuze uitbreidingsplannen van de club met en rondom het stadion. (Zoals bekend wil FC Utrecht-eigenaar Frans van Seumeren Stadion Galgenwaard en het omliggende terrein kopen, red.). We trekken samen met FC Utrecht op in de gebiedsontwikkeling rondom het stadion. De plannen die de club heeft bij het samenbrengen van verschillende Utrechtse topsportorganisaties vinden we eveneens interessant. Al die dingen vielen samen en heeft ons doen besluiten om hoofdsponsor te worden.”

Wij zijn met FC Utrecht aan het nadenken hoe je de samenwerking ook nog op een andere manier financieel kan insteken

Onno Rip, T-Mobile

Wat is de looptijd van het contract?
Rip: “We hebben een contract voor twee jaar, met een optie op een derde jaar. De intentie is om drie jaar vol te maken. Wij zijn daarnaast met FC Utrecht aan het nadenken hoe je de samenwerking ook nog op een andere manier financieel kan insteken. Als dat gaat lukken is dat interessant voor beide partijen. Dan heb je het over vernieuwende conversiemodellen.”

2020 is met de viering van het 50-jarig jubileum een speciaal jaar voor FC Utrecht. Dat maakt het voor jullie extra bijzonder om als hoofdsponsor op het shirt te staan.
Rip: “Zeker. We zijn erg trots op het shirt zoals dat op 1 juli gepresenteerd is, met het nieuwe FC Utrecht-logo en de 50 jaar jubileum vermelding, het Nike-logo en daarop ook onze naam. We hadden FC Utrecht een aantal opties geboden en de club heeft er voor gekozen om geen sponsor meer op de rug te zetten, maar alleen het rugnummer en de namen van de spelers. Natuurlijk betaal je meer als je van de achterkant naar de voorkant gaat én exclusiviteit hebt op het shirt. Het shirt heeft echt uitstraling en geeft ook de ambities van de club aan. En er komen nog twee andere shirts die ik persoonlijk bijna nog mooier vind!”

FC Utrecht heeft zich uitgesproken als de challenger van de top 3. Kun je de parallel trekken met T-Mobile als de challenger van KPN en Vodafone?
Rip: “Die vergelijking zou je kunnen maken, waarbij gezegd moet worden dat als je kijkt naar alleen mobiel wij Vodafone inmiddels voorbij zijn. Wij voelen ons een challenger, maar we zijn zeker geen Calimero. We hebben dezelfde winnaarsmentaliteit als FC Utrecht.”

Het verbinden koppelen we aan het maatschappelijke verhaal van FC Utrecht

Onno Rip, T-Mobile

T-Mobile is wat betreft voetbalsponsoring vooral bekend als hoofdsponsor van Bayern München. Zijn er afspraken tussen Deutsche Telecom en T-Mobile Nederland over het aangaan van sponsorships?
Rip: “De sponsorships in Duitsland staan volledig los van onze sponsorships. Wij maken in Nederland onze eigen afwegingen en keuzes. De twee clubs werken ook niet samen. Maar we kunnen als T-Mobile Nederland natuurlijk leren van de ervaring die bij onze moedermaatschappij aanwezig is door hun jarenlange sponsoring van Bayern en dat gebruiken in de samenwerking met FC Utrecht. Met dit sponsorship hebben we geen internationale intenties. Dit is een puur op Nederland gericht partnership. Internationaal voetbal zou mooi zijn, maar alleen omdat dat meer exposure in Nederland oplevert.”

T-Mobile is in Nederland lange tijd niet erg actief geweest als sponsor. Vorig jaar zijn jullie sponsor geworden van The Voice of Holland en nu hoofdsponsor van FC Utrecht. Wat heeft jullie doen besluiten om sponsoring weer te gebruiken in jullie marketingcommunicatie?

Rip: “We doen het stapje voor stapje. We zien dat de sponsoring van The Voice onze klanten een goed gevoel geeft. Voetbal is een exposure sport bij uitstek. Met voetbalsponsoring kunnen we onze naam op een goede manier naar buiten brengen.”

Jullie voorganger Zorg van de Zaak was, ook vanuit hun core-business, een hoofdsponsor met een sterke maatschappelijke agenda. Hoe gaan jullie je maatschappelijke gezicht vorm geven?

Rip: “Allereerst complimenten aan Zorg van de Zaak. Wat zij hier hebben neergezet in vijf jaar is erg mooi. We gaan eveneens een aantal initiatieven op maatschappelijk gebied ontplooien. Zo gaan we een dugout bouwen waarin we bij iedere wedstrijd stoelen beschikbaar stellen voor maatschappelijke initiatieven. Het verbinden van mensen, van supporters, businessclubleden en de medewerkers van FC Utrecht, past bij ons als telecomoperator. Dat verbinden koppelen we aan het maatschappelijke verhaal van FC Utrecht.”

De eerste gesprekken vonden plaats voordat de corona-pandemie uitbrak. Is corona nog van invloed geweest op het beslissingsproces?

Rip: “We hebben het er intern natuurlijk over gehad. Maar na 10 minuten zeiden we tegen elkaar dat de reden waarom we dit doen niet veranderd is. En eigenlijk is het juist mooi om in een dergelijke moeilijke periode voor de club je afspraken in stand te houden.”

Welke doelstellingen moeten er de komende periode bereikt worden om het partnership te verlengen?
Rip: “We hebben drie belangrijke doelstellingen. We hopen dat er goede resultaten worden bereikt qua voetbal want dan krijgen wij ook veel aandacht. Daarnaast moet Stadion Galgenwaard echt een showcase worden waar we de nieuwste technologieën aan onze klanten, de Business Club leden en supporters kunnen laten zien. Derde is dat we de weg die FC Utrecht nu inzet wat betreft de ambities die men heeft met Stadion Galgenwaard, ook kunnen gebruiken voor het merk T-Mobile.”