Essent, Rabobank en KLM sponsoren Jheronimus Bosch-tentoonstelling

Het Noordbrabants Museum in ’s-Hertogenbosch presenteert van 13 februari tot en met 8 mei 2016 de internationale tentoonstelling JheronimusBosch - Visioenen van een genie. Essent, Rabobank en KLM zijn sponsors van de tentoonstelling.

Met naar verwachting 20 schilderijen (panelen en triptieken)en 19 tekeningen is het de grootste overzichtstentoonstelling van Jheronimus Bosch (ca. 1450 ’s Hertogenbosch 1516) ooit. De tentoonstelling is het hoogtepunt van het Nationaal Evenementenjaar Jheronimus Bosch 500 dat in 2016 wordt gevierd, naar aanleiding van het 500ste sterfjaar van de kunstenaar.Bosch jaar in 2016

De stad ’s-Hertogenbosch, inwoners en bezoekers herdenken met de meerjarige, internationale culturele manifestatie Jheronimus Bosch 500 al vanaf 2010 het vijfhonderdste sterfjaar 2016 van Nederlands belangrijkste middeleeuwse schilder Jheronimus Bosch (ca. 1450-1516). Met Jheronimus’ werk als onuitputtelijke inspiratiebron herleven zijn tijd en thema’s in uiteenlopende, feestelijke evenementen: bijzondere muziek-, dans-, theater- en circusproducties, tentoonstellingen, projecten in de openbare ruimte,lichtpresentaties, boeken, games en apps. Alles voor (&n met) een breed en divers, jong en oud publiek uit binnen- en buitenland. Jheronimus Bosch 500 brengt zo de beroemdste zoon van de stad terug naar de plek waar hij alles bedacht en maakte, naar ’s-Hertogenbosch. De tentoonstelling maakt deel uit van de manifestatie Jheronimus Bosch 500 en wordt naast Essent, Rabobank en KLM mogelijk gemaakt door onder meer de Gemeente’s-Hertogenbosch, Provincie Noord-Brabant, Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, BankGiro Loterij, Gieskes-Strijbis Fonds, Fonds 21, Ammodo en het Prins Bernhard Cultuurfonds.