AkzoNobel en SOS Kinderdorpen bestrijden jeugdwerkloosheid

AkzoNobel en SOS Kinderdorpen Internationaal bundelen de krachten om samen wereldwijd jeugdwerkloosheid te bestrijden. AkzoNobel gaat de internationaal opererende kinderontwikkelingsorganisatie ondersteunen door professionele schilderstrainingen voor kwetsbare jongeren te verzorgen.

De samenwerking start in 2017 met drie landen: Brazilië, Indonesië en Nigeria en is onderdeel van het SOS programma YouthCan! Kirstin Simons, Director of Communications Netherlands and Europe AkzoNobel is een van de keynotes op het Sponsorreport Jaarcongres op 13 april.

SOS Kinderdorpen Internationaal werkt vanuit de basis dat ieder kind een liefdevolle en veilige familie nodig heeft. Het liefst binnen de eigen familie, en als dat niet meer kan in een SOS familie in een kinderdorp. Momenteel worden er wereldwijd honderdduizenden kinderen geholpen aan een solide familiebasis om zich optimaal te ontwikkelen tot kansrijke en zelfstandige volwassenen. Met YouthCan! ondersteunt de organisatie, in samenwerking met corporate partners als AkzoNobel, jongeren op hun weg naar (economische) zelfstandigheid. Schilderstraining biedt jongeren de kans om vaardigheden te ontwikkelen, hun talenten te ontplooien en ze toegang te geven tot een baan met perspectief en daarmee onafhankelijkheid. Als onderdeel van de training zullen de jonge schilders samen met AkzoNobel-vrijwilligers hun leefomgeving of SOS kinderdorp gaan renoveren.

"Voor de ontwikkeling van kinderen zijn naast familiezorg ook andere vormen van zorg van essentieel belang,” aldus Kei Heikkilä, Head of International Corporate Partnerships bij SOS Kinderdorpen Internationaal. "De samenwerking met het bedrijfsleven draagt enorm bij aan de inzetbaarheid van jongeren met een kwetsbare achtergrond. Wij zijn daarom blij AkzoNobel als corporate partner te verwelkomen. Door AkzoNobels deskundigheid op het gebied van kleur, verf en schilderstraining kunnen wij jongeren beter voorbereiden op de arbeidsmarkt en daarmee een zelfstandig leven.”

Kracht van kleur

"Wij geloven in de kracht van kleur,” stelt Annemieke Kievit, als AkzoNobel’s Director of Public Affairs & Policy verantwoordelijk voor Human Cities-activiteiten. "Via ons Human Cities-Initiatief zetten wij ons in om steden en omgevingen levendiger te maken, te beschermen en kleur te geven. Wij volgen daarbij een bottom-up benadering, waarbij wij actief luisteren naar wat er nodig is in de maatschappij. De samenwerking met SOS Kinderdorpen Internationaal is een manier om meer impact te hebben in de hulp aan kinderen en families door het verbeteren van hun kansen op onafhankelijkheid.”

Jeugdwerkloosheid is wereldwijd een groot probleem, dat kan leiden tot sociale uitsluiting. De overgang naar onafhankelijkheid en het werkende leven is specifiek moeilijk voor jongeren die de ouderlijke zorg hebben verloren of dreigen te verliezen.
"YouthCan! brengt maatschappelijke organisaties die zich specialiseren ;op het gebied kinderontwikkeling samen met de private sector. Gezamenlijk combineren we onze expertise en netwerken om ervoor te zorgen dat kwetsbare jongeren zich kunnen ontwikkelen tot kansrijke volwassenen die voor zichzelf en anderen kunnen zorgen,” aldus Margot Ende-van den Broek, algemeen directeur SOS Kinderdorpen Nederland tijdens de lancering van YouthCan! in Zuid-Afrika. "Via onze familiegerichte programma’s streven wij ernaar om kinderen op de weg naar zelfredzaamheid te begeleiden, met een stabiele familie als stevig fundament. Met YouthCan! vervolgen we deze weg en stellen we hen in staat om kennis te maken met het werkende leven. Mede dankzij de inzet van corporate partners als AkzoNobel en bijvoorbeeld ook Deutsche Post DHL Group krijgen jongeren de kans om relevante praktische ervaring en kennis op te doen waardoor ze meer kans maken op de arbeidsmarkt”, zo stelt Ende-van den Broek.

Volg de initiatieven van AkzoNobel en SOS Kinderdorpen Internationaal wereldwijd via: #LetsColour, #HumanCities en #YouthCan. Kirstin Simons, Director of Communications Netherlands and Europe AkzoNobel is een van de keynotes op het Sponsorreport Jaarcongres op 13 april.