Met de lancering van de Speelbeweging biedt Jantje Beton bedrijven een nieuw zakelijk netwerk om structureel te investeren in de toekomst van Nederlandse kinderen. Want buitenspelen is geen luxe, maar een basisvoorwaarde voor gezond opgroeien.
In Nederland spelen ruim 400.000 kinderen nooit buiten. Dat heeft grote gevolgen voor hun fysieke gezondheid, mentale weerbaarheid en sociale ontwikkeling. Met de 'Speelbeweging' brengt Jantje Beton bedrijven samen die echt verschil willen maken. Niet via een eenmalige actie, maar via een meerjarige samenwerking in maatschappelijke impact.
Deelnemers aan de Speelbeweging verbinden zich voor minimaal drie jaar en investeren financieel in projecten en programma’s die bijdragen aan meer en beter buitenspelen, zoals de Buitenspeelcoaches, de Buitenspeeldag en de Speeltuin van de Toekomst. Via het platform komen bedrijven bovendien in contact met gemeenten, maatschappelijke organisaties en fondsen die op lokaal en landelijk niveau werken aan een speelvriendelijke leefomgeving. Zo ontstaat een krachtig netwerk waarin kennis, beleid en middelen samenkomen.
“We weten allemaal dat bewegen belangrijk is, maar buitenspelen is méér dan dat,” zegt Mascha van Werven, directeur-bestuurder van Jantje Beton. “Het is een basisvoorwaarde voor gezond opgroeien. Met de Speelbeweging bouwen we aan een beweging waarin het bedrijfsleven samen met ons de verantwoordelijkheid neemt voor die toekomst. We zoeken bedrijven die verder kijken dan sponsoring, maar structureel willen investeren in de gezondheid van kinderen.”
De Speelbeweging is in samenwerking met Frontrunners ontwikkeld. Het strategische bureau vertaalde de missie van Jantje Beton naar een zakelijk concept waarin impact, samenwerking en positionering samenkomen. Binnen de Speelbeweging kunnen bedrijven zich op verschillende niveaus verbinden afhankelijk van hun betrokkenheid en ambities. Het biedt bedrijven de mogelijkheid om hun maatschappelijke ambities concreet te maken binnen thema’s als gezondheid, inclusie en leefbaarheid, onderwerpen die nauw aansluiten bij ESG-doelstellingen. Partners dragen bij aan projecten die kinderen meer buitenspeelkansen bieden, zoals het verbeteren van speelplekken, lokale initiatieven, onderzoek naar speelgedrag of beleidsverandering.
De Speelbeweging bouwt aan een landelijk netwerk waarin bedrijven, overheden en maatschappelijke organisaties samen één doel delen: ieder kind laten buitenspelen.
Jantje Beton is het goede doel dat zich sinds 1968 samen met kinderen inzet voor meer en uitdagender speelruimte en meer speelkansen. Kinderen spelen niet genoeg buiten. We dreigen een generatie te verliezen aan ‘binnenzitten’, terwijl buitenspelen het belangrijkste én het leukste onderdeel is van een gezond leven. Jantje Beton zet zich samen met anderen onvermoeid in voor meer speelplekken, waar alle kinderen vandaag kunnen spelen, voor een gelukkige, gezonde generatie morgen.