Merken starten platform voor duurzaamheid

Verschillende merken, waaronder founding partners Unilever, The Coca-Cola Company, BT Group, Marks and Spencer en Carlsberg, bundelen hun krachten in een platform dat er toe moet leiden dat duurzaam leven ‘de norm’ wordt.

Het platform is Collectively genoemd en zal verhalen, video’sen blogs posten over hoe men meer duurzaam kan leven. Bezoekers worden gestimuleerd om hun eigen ideeën op de site te zetten en te delen rondom thema’s als ‘toekomstig voedsel’ en ‘de slimste steden’. Het project is ontstaan tijdens het World Economic Forum waarbedrijven met elkaar in discussie gaan over de wijze waarop men duurzaam leven kon ‘inspireren en versnellen’.

Keith Weed, Unilever’s CMO, zei tegen Marketing Week dat, terwijl veel bedrijven veel doen aan de kant van de supplyketen, zoals het tegengaan van ontbossing en duurzaam vissen, duurzaamheid pas echt kan groeien als consumenten om meer duurzame producten gaan vragen.
Het doel is dat mensen gaan praten over de issues rondom duurzaamheid en oplossingen voor hen. In eerste instantie zal het platform zich richten op consumenten, met name millennials tussen 18 en 30 jaar, om zich te verbinden met de content en die te delen, voordat er gevraagd zal worden om hun eigen gedrag op dat gebied te veranderen of met nieuwe ideeën op het gebied van duurzaamheid te komen.

De site zal gerund worden door Vice.com, waarmee men verzekerd moet zijn dat de content ‘sticky en relevant’ is voor jonge consumenten. Inmiddels hebben 29 bedrijven hun medewerking toegezegd. In eerste instantie zal de site gelanceerd worden in de VS en Groot-Brittannië, maar de bedoeling is om het platform uit te rollen naar gebieden als India, China en Latijns Amerika. De aangesloten bedrijven zullen ook op hun eigen sites en via social media het nieuwe platform gaan promoten.

In Nederland slaan de Nationale Postcode Loterij, Albert Heijn en Unilever de handen ineen om Nederlanders enthousiast te maken voor duurzamere producten en te laten zien hoe eenvoudig het is om hiervoor in desupermarkt te kiezen. Onder de noemer ‘DOE MAAR LEKKER DUURZAAM’ worden consumenten geholpen bewuster te kiezen. Alle Nederlandse huishoudens die meespelen met de Nationale Postcode Loterij ontvangen van de loterij als cadeau een kaart ter waarde van 12,50 euro. Met deze kaart kunnen zij in november duurzamere levensmiddelen kopen bij Albert Heijn. Bij de cadeaukaart zit ter inspiratie een receptenboekje met 15 lekkere gerechten voor 4 personen van 12,50 euro of minder.