Een paar bedden doneren is mooi. Maar álle bedden en matrassen leveren voor de 87 ouder-kindkamers van het Prinses Máxima Centrum – die vervolgens jaarlijks onderhouden worden, gekoppeld aan een doorlopende landelijke donatiecampagne, aangevuld met inhoudelijke samenwerking én activatie onder medewerkers – dát is een partnership met impact op álle fronten. Het is het soort samenwerking waar Nienke Beek, hoofd corporate partnerships bij de Prinses Máxima Centrum Foundation, zich dagelijks met haar team voor inzet. En dat is letterlijk bedoeld: “De missie van het Máxima is ieder kind met kanker genezen, mét optimale kwaliteit van leven. Dat lukt ons alleen samen.”
De Prinses Máxima Centrum Foundation ondersteunt het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie in Utrecht – hét nationale expertisecentrum voor kinderkanker. Jaarlijks krijgen in Nederland zo’n zeshonderd kinderen kanker. Wereldwijd zijn dat er ongeveer 400.000. De missie van het onderzoeksziekenhuis is ambitieus en helder: ‘ieder kind met kanker genezen, met optimale kwaliteit van leven’. De Foundation is opgericht om díe missie te versnellen. Beek: “De Foundation vergaart financiële en inkind-middelen voor projecten die buiten de reguliere zorgdekking vallen, maar cruciaal zijn voor onze missie.” Het gaat hier om onderzoek naar betere behandelingen, innovaties in de zorg en faciliteiten en voorzieningen voor de kinderen en gezinnen.
Hoewel de Foundation nauwe banden heeft met het bedrijfsleven, spreken ze daar zelden over sponsoring. “We spreken bewust over partnerships”, zegt Beek. “We leveren namelijk geen standaard tegenprestaties, maar we ontwikkelen samenwerkingen met waarde op meerdere vlakken: van inhoudelijke impact en maatschappelijke relevantie tot reputatie en activatie. Die waarde zit bijvoorbeeld in medewerkersbetrokkenheid, vitaliteit, loyaliteit onder klanten en het bijdragen aan maatschappelijke doelen. Door samenwerking voegen bedrijven waarde toe aan hun organisatie én aan de samenleving.”
De Foundation telt vijftien medewerkers die verdeeld zijn over teams met een specifieke focus: van particulieren tot scholen en verenigingen, vermogensfondsen & stichtingen en corporate partners. Beek is onderdeel van het team dat verantwoordelijk is voor partnerships met het bedrijfsleven. “We werken met z’n vieren aan corporate partnerships. Niet alleen om donaties op te halen, maar ook om waardevolle samenwerkingen op te bouwen. Naast financiële impulsen en donaties in natura, hebben partnerships ook een grote kwalitatieve waarde. Onze partners helpen onze missie naar een groter publiek te brengen, door het betrekken van medewerkers, klanten en relaties.”
Een treffend voorbeeld is de samenwerking met Beter Bed, al partner sinds de opening van het centrum in 2018. “Zij hebben de bedden en matrassen geleverd voor onze ouderkamers en verzorgen jaarlijks het onderhoud”, vertelt Beek. “Vanuit daar is de relatie verder ontwikkeld tot een breed, inhoudelijk partnership. In samenwerking met betalingsprovider Adyen hebben we een permanente donatie-optie bij het afrekenen geïmplementeerd in hun winkels. Zo ontstaat een continue stroom van donaties, die wij inzetten voor projecten op het gebied van slaap. Beter Bed draagt hiermee, samen met medewerkers en klanten, direct bij aan de kwaliteit van leven van gezinnen. Tijdens en na de behandeling.”
De Foundation biedt verschillende proposities voor bedrijven – van kleine initiatieven tot strategische meerjarige partnerships. “We gaan altijd eerst het gesprek aan”, legt Beek uit. “Wat wil een bedrijf bereiken? Hoe kan een bedrijf bijdragen aan onze missie? Op welke manier vinden we verbinding? Wat vinden zij belangrijk in een samenwerking? Welke stakeholders spelen een rol? Vanuit daar bieden we onze projecten en proposities aan en bouwen we een samenwerking op maat.” Een recente samenwerking met Blond Amsterdam leverde een speciaal ontworpen mok op waarvan de volledige opbrengst naar het Máxima gaat. Intratuin verkoopt elk jaar kerstornamenten voor het centrum, die in samenwerking met Edelman zijn gemaakt. “Ze helpen ons niet alleen financieel, maar ook met bereik en zichtbaarheid voor onze missie.”
Wij zeggen eigenlijk nooit sponsoring – we spreken bewust over partnerships
Een andere manier om bij te dragen is via het delen van kennis en expertise. “Innovatie is een belangrijke strategische pijler van het Máxima. We verkennen ook samenwerkingsmogelijkheden op dit vlak. Technologische kennis vanuit het bedrijfsleven, zoals de inzet van AI, kan van waarde zijn om zorgprocessen efficiënter te maken en onderzoek te versnellen. Partners kunnen op dit terrein echt relevantie brengen.”
“Er is ook een aantal strategische partners die zich, ondanks de grote toegevoegde waarde die ze vervullen voor onze missie en aanpak, bewust bescheiden opstellen in externe communicatie. Zij richten zich met name op de interne organisatie. Dit maakt ons vak ook zo mooi. Elk partnership is anders. We brengen twee werelden bij elkaar; commercie en maatschappelijk. We investeren samen in de verbinding, met een brede impact als resultaat.”
Mediapartners zijn een belangrijke pijler in het vergaren van zichtbaarheid en het vertellen van het verhaal. “We werken bijvoorbeeld al een aantal jaar samen met Ocean Outdoor, die onze campagnes toont op schermen langs snelwegen en op high traffic-locaties. De impact daarvan is prachtig. Het leidt niet alleen tot zichtbaarheid voor onze missie, maar ook tot mooie reacties, vrijwilligers en nieuwe relaties.”
Ook Radio 538 is een waardevolle partner. Hun actie- en campagneweek ‘Missie 538’ in 2022 resulteerde in een stortvloed aan steun voor het Prinses Máxima Centrum. De spin-off binnen het centrum was ook indrukwekkend. “Gezinnen, medewerkers… iedereen beleefde de actie mee. De actie zorgde voor onderlinge verbinding en trots.”
In 2024 ontstond de ‘538 Ochtendrun’, een sportevenement waarbij luisteraars, relaties, medewerkers en gezinnen zich samen inzetten voor het Máxima. De opbrengst van de run – die in 2024 en 2025 beide keren meer dan zeven ton opleverde – gaat volledig naar het Prinses Máxima Centrum. De editie van dit jaar financierde bijvoorbeeld een nieuw cel-sorteerapparaat. Het is een krachtig voorbeeld van de maatschappelijke impact van een mediapartnership.
September is de internationale maand van kinderkanker. Voor het Máxima als onderzoeksziekenhuis hét moment om de missie extra onder de aandacht te brengen met een jaarlijkse campagne. “We vragen dan aandacht voor het perspectief van het kind. Wat betekent het om als kind ernstig ziek te zijn?” De campagne wordt vertaald naar activaties. “We vragen retailorganisaties om juist in die maand acties te starten. We mobiliseren partners om samen met medewerkers en relaties mee te doen. Samen proberen we zo veel mogelijk awareness en betrokkenheid te genereren.”
De Foundation kijkt ook over de grenzen. “In Europa krijgen jaarlijks 25.000 kinderen kanker, wereldwijd zijn dat er ongeveer 400.000. Onze missie stopt dus niet bij de landsgrenzen.” Het Máxima werkt samen met kinder-oncologische centra in onder andere Europa, Eurazië en Afrika en heeft sinds begin dit jaar een afdeling opgericht waarin alle internationale activiteiten zijn samengebracht: Máxima International. Beek: “We proberen via internationale samenwerking meer kinderen in studies op te nemen, meer data te verzamelen en sneller betere behandelingen te ontwikkelen. Wij dragen daar als Foundation aan bij door ook internationaal fondsen te werven en partners te zoeken die samen met ons grenzen willen verleggen.”
Wat hoopt Beek de komende jaren te bereiken op het gebied van corporate partnerships? Haar antwoord is helder en ambitieus: “Vanzelfsprekend zijn we dankbaar voor de partnerships die we in afgelopen jaren hebben opgebouwd. We willen graag verder groeien in en met strategische, meerjarige partnerships – zowel in Nederland als daarbuiten. We zoeken bedrijven die zich op een duurzame manier aan ons willen verbinden en die net als wij geloven in maatschappelijke relevantie met échte impact; onze missie.”
De noodzaak is groot. Kanker is wereldwijd een van de grootste doodsoorzaken onder kinderen. Eén op de vier kinderen in Nederland geneest nog steeds niet. Wereldwijd nog veel meer kinderen. “Onze missie – ieder kind met kanker genezen, met optimale kwaliteit van leven – raakt ieder kind, overal. Het is een missie die bedrijven aanspreekt en die we kunnen nastreven met de kracht van langdurige samenwerking.”