Techreuzen haken af bij Canal Pride, Nederlandse bedrijven blijven aan boord

Amazon en Facebook hebben zich dit jaar teruggetrokken als sponsor van Pride Amsterdam en zullen dus ook niet deelnemen aan de iconische botenparade. Andere internationale bedrijven tonen terughoudendheid, terwijl Nederlandse corporates en gevestigde merken hun betrokkenheid juist bestendigen of uitbreiden. Daarmee onderstreept het Nederlandse bedrijfsleven opnieuw het belang dat het hecht aan zichtbaarheid rond diversiteit en inclusie, ook in een veranderend geopolitiek klimaat.

Volgens een woordvoerder van Pride Amsterdam spelen politieke ontwikkelingen in de Verenigde Staten hierbij een rol. “De felle wind die vanuit de VS is opgestoken tegen LHBTI+-rechten heeft veel partijen enorm doen schrikken,” stelt hij tegenover het FD.

Terugtrekking van internationale techspelers

Amazon en Facebook (Meta) zijn dit jaar geen sponsor van Pride Amsterdam en zullen dus ook niet met een eigen boot te zien zijn. De Nederlandse woordvoerder van Amazon verklaart dat het bedrijf zich “op andere marketingactiviteiten” richt. Amazon meldt dat dit besluit al in 2023 is genomen; de Pride-organisatie spreekt van een formele beëindiging in 2025. Het logo van Amazon is inmiddels van de Pride-website verdwenen.

Ook Meta heeft het sponsorschap voor dit jaar beëindigd. Het bedrijf zelf heeft niet inhoudelijk gereageerd op vragen van het FD.

Deloitte blijft zichtbaar langs de kade

Deloitte Nederland kiest voor een alternatieve vorm van aanwezigheid. Hoewel het bedrijf dit jaar niet met een eigen boot meevaart, is het wel als sponsor verbonden aan Pride Amsterdam. Deloitte zal met een vlot aanwezig zijn aan de kade.

Parade blijft populair bij Nederlandse bedrijven

Ondanks het afhaken van enkele internationale spelers is de belangstelling voor Pride Amsterdam onverminderd groot. De parade is voor 2025 volledig volgeboekt. Merken als ING, Heineken, PwC en KLM zijn present met een eigen boot.

De ontwikkelingen onderstrepen hoe geopolitieke invloeden hun weerslag kunnen hebben op internationale sponsoring. Tegelijkertijd blijkt uit de betrokkenheid van veel Nederlandse en Europese bedrijven dat Pride-evenementen voor hen een belangrijk platform blijven om diversiteitswaarden uit te dragen richting medewerkers, klanten en bredere stakeholders.