Grand Prix Radio transformeert naar Sportradio

Grand Prix Radio gaat een nieuwe fase in. Het station, opgericht door Olav Mol en Alexander Stevens, verandert per 1 september 2025 van naam en koers en wordt Sportradio – de eerste commerciële sportradiozender van Nederland. Tegelijkertijd is René Oosterman aangesteld als managing director.

Bij de recente veiling van niet-landelijke commerciële radiozenders wist Grand Prix Radio de FM-frequentie 97.6 in de Randstad te bemachtigen. Vanaf 1 september is de zender daar te horen via FM, naast de bestaande distributiekanalen zoals DAB+, app en online. Daarmee wordt de concurrentie met NPO Radio 1 op sportgebied concreet.

Waar Grand Prix Radio zich tot nu toe voornamelijk richtte op autosport, gaat Sportradio zich verbreden. Het station wil niet alleen Formule 1, maar ook voetbal, wielrennen, darts, schaatsen en tennis een prominente plek geven. Entertainment en sportnieuws vormen daarbij de pijlers van de programmering.

Nieuwe leiding

Met de aanstelling van René Oosterman krijgt de zender versterking van een ervaren mediamanager. Oosterman was de afgelopen tien jaar zendermanager van SBS6 en vervulde eerder leidinggevende functies bij RTL, waar hij onder meer verantwoordelijk was voor RTL Sport en later als programmadirecteur van RTL4. Hij combineert zijn nieuwe rol bij Sportradio met een adviserende functie bij Talpa Network. “Mijn carrière begon bij Studio Sport, waarna ik bij RTL de sportafdeling mocht opbouwen. Voor mij voelt deze stap als een terugkeer naar mijn sportroots. De combinatie van sport en media blijft mijn passie. Met Sportradio zetten we iets unieks neer: de eerste commerciële sportradiozender van Nederland,” aldus Oosterman.

Ambitie en positionering

Voor oprichter en Formule 1-commentator Olav Mol markeert de komst van Oosterman een belangrijke stap in de ontwikkeling van de zender. “René kent de markt, de spelers en weet hoe je merken groot maakt. Voor ons is dit de ideale man om Sportradio naar de eredivisie van de Nederlandse radio te brengen,” zegt Mol.

De naamswijziging en verbreding van de programmering zijn bedoeld om de toekomstbestendigheid van het station te vergroten. Door de focus te verbreden naar meerdere sporten, willen de initiatiefnemers minder afhankelijk zijn van het succes van Max Verstappen en de populariteit van Formule 1.