Tijdens een gezamenlijk ontbijt in Nieuwspoort hebben KNVB, NOC*NSF, Kunsten ’92, De Creatieve Coalitie, Mediafederatie, NDP Nieuwsmedia, Platform Ondernemende Sportaanbieders en de Vereniging van Evenementenmakers vanochtend het 'Maatschappelijk Noodpakket' gepresenteerd. Met dit pakket roepen zij het nieuwe kabinet en de Tweede Kamer op te investeren in de maatschappelijke infrastructuur van Nederland.
De organisaties benadrukken dat sport, cultuur, nieuwsmedia, boeken en evenementen geen luxeproducten zijn, maar essentiële publieke goederen die bijdragen aan een gezonde, vrije en verbonden samenleving. Een centraal punt in het pakket is het behoud van het lage btw-tarief van 9% voor deze sectoren. Een verhoging zou volgens de initiatiefnemers leiden tot minder sportdeelname, minder leesvaardigheid, verschraling van het culturele aanbod en een verzwakking van lokale gemeenschappen.
Het noodpakket bestaat uit zeven actiepunten, waaronder de aanstelling van een Nationaal Coördinator voor Maatschappelijke Weerbaarheid, het waarborgen van brede toegankelijkheid tot sport en cultuur, en het stimuleren van samenwerking met domeinen als zorg, welzijn en onderwijs. Ook pleiten de organisaties voor meer ruimte voor ondernemerschap en een eerlijke beloning voor professionals in de sectoren.
De initiatiefnemers positioneren hun oproep nadrukkelijk als een investering in een weerbaar en veerkrachtig Nederland. “Wat wij verdedigen, is niet alleen onze sector, maar de levenskracht van onze samenleving. Wat wij vragen, is geen gunst, maar visie. En wat wij bieden, is geen kostenpost, maar de sleutel tot een verbonden, gezonde en democratische toekomst.”
Wie nu bezuinigt op onze samenleving, verliest straks waarvoor hij zegt te vechten.
Foto, v.l.n.r.: Babs Gons (dichter der Nederlanden), Edwin van der Sar (voormalig doelman en algemeen directeur van AFC Ajax), Malou Gorter (actrice), Boris van der Ham (bestuurder en acteur), Kamran Ullah (hoofdredacteur van De Telegraaf)