Met de start van een nieuw seizoen 'B&B Vol Liefde' bij RTL 4 begint ook voor merken de zomer van de liefde. Vier partijen — Rivella, McDonald’s, Unilever en Lay’s — koppelen zich deze editie aan het populaire programma, waarvan drie via een Brand Licensing-constructie. Deze samenwerkingen illustreren hoe merken zich op een inhoudelijk relevante en creatieve manier kunnen verbinden aan sterke contentformats, zonder concessies te doen aan de kijkbeleving.
Brand Licensing biedt adverteerders de mogelijkheid om gebruik te maken van elementen zoals de programmatitel, het logo of specifieke content op hun eigen platformen of producten. Voor dit seizoen stapten Rivella (Vrumona), McDonald’s en Unilever in via deze route. Lay’s (PepsiCo), al partner vanaf het eerste seizoen, is opnieuw zichtbaar via een meer traditioneel Brand Partnership.
“Bij Ad Alliance geloven wij dat Brand Licensing het startpunt is waarmee we merken en content nog dichter bij de consument weten te brengen,” zegt Cleo de Rooij, Brand Licensing Specialist bij Ad Alliance. “Hierdoor krijgen commerciële partners de mogelijkheid om in eigen kanalen, middelen en producten gebruik te maken van sterke contentmerken en zijn we erin geslaagd om de doelstellingen van onze adverteerders te bereiken, zónder de balans tussen commercie en kijkbeleving uit het oog te verliezen. B&B Vol Liefde komt daarmee letterlijk in de handen van onze kijkers, de consument.”
Deze benadering past binnen de bredere strategie van Ad Alliance om naast traditionele media-inzet ook merkactivaties mogelijk te maken die dichter op het dagelijks leven van de consument zitten. De licentieproposities worden in samenwerking met de makers van het programma ontwikkeld. Voor producent Fremantle is de kracht van B&B Vol Liefde vooral gelegen in de authenticiteit en menselijke verhalen.
“B&B Vol Liefde laat zien hoe sterk échte verhalen kunnen zijn — herkenbaar en menselijk,” aldus Manon van der Hoek, Chief Commercial & Legal Officer Northern Europe bij Fremantle. “Wat dit programma bijzonder maakt, is de manier waarop het team telkens opnieuw die kwetsbare momenten weet vast te leggen zonder filter. Juist omdat het zo puur is, biedt het kansen voor merken die op een respectvolle en inhoudelijk relevante manier willen aansluiten.”
De verschillende merken geven elk een eigen invulling aan hun licentie. Rivella is al jaren aan het programma verbonden en vertaalt die samenwerking dit jaar naar zichtbaarheid op de winkelvloer — inclusief een activatie met oud-deelneemster Els.
Unilever zet in op winkelactivaties bij Kruidvat. In samenwerking met SowiesoHelder zijn er twee acties opgezet: bij aankoop van twee Unilever-producten op het gebied van persoonlijke verzorging ontvangt de consument een B&B Vol Liefde Zomerspel. Later in de campagneperiode maakt men bovendien kans op een speciale prijs via een winactie.
Ook McDonald’s haakt deze zomer aan met een eigen ‘Summer of Love’-campagne. In combinatie met een licentie en mediacampagne lanceert de keten een speciale B&B Vol Liefde Bundel, die vier weken lang op het menu staat.
Lay’s is opnieuw zichtbaar als vaste partner van het programma, waarmee het merk continuïteit laat zien in zijn contentstrategie.
De vier samenwerkingen onderstrepen de groeiende rol van content als verbindende factor tussen merk en consument. Door slim gebruik te maken van licentie- en mediadeals kunnen merken hun verhaal vertellen in een context die al breed gedragen wordt en aansluit bij emoties en beleving van de doelgroep.
“In samenwerking met Ad Alliance en de merken wil Fremantle telkens kijken naar hoe we die verbinding kunnen maken, met oog voor de juiste toon en timing,” besluit Van der Hoek. “Daardoor zijn dit niet alleen effectieve, maar ook verrassend creatieve samenwerkingen.”
B&B Vol Liefde is een creatie van de RTL Creative Unit en wordt geproduceerd door Blue Circle, onderdeel van Fremantle. Het nieuwe seizoen is sinds vanavond te zien bij RTL 4.