Erik Ruts naar NOC*NSF: van brein naar hoofd

Sponsorbrein Erik Ruts is 25 september gestart als Hoofd Partnerships bij NOC*NSF. Ruts gaat de plek invullen die vacant was geworden nadat Ronald van Liemt om persoonlijke redenen NOC*NSF moest verlaten. In een exclusief interview voor Sponsorreport vertelt hij waarom en wat de ambities zijn.

Waarom deze overstap?
Erik Ruts: "Dit is het verschil tussen adviseren en er inspringen en meehelpen. Het is ook een avontuur want het is nieuw. Ik ga het in principe doen tot en met de Olympische Spelen in 2020. Sponsorbrein blijft overigens bestaan, alleen zal ik mijn werkweek komende jaren vooral in Papendal doorbrengen.”

Wat ga je in je nieuwe functie doen?
"Vooral zorgen dat er meer partners aan boord komen bij NOC*NSF en TeamNL. En er aan bijdragen dat TeamNL ook commercieel meer gaat leven.”TeamNL kan zeker een versnelling krijgen in perceptie en aantrekkingskracht: ;

Hoe staat het met TeamNL?
"TeamNL is een goed idee, maar het kan nog verder ontwikkeld en er kan nog harder aan gewerkt worden. Als je ziet hoeveel bedrijven er inmiddels aan TeamNL verbonden zijn, is dat behoorlijk. Maar het is nieuw en innovatief. We hebben niet alleen een Olympisch team, maar door het jaar heen hebben we de beste sporters van Nederland bij elkaar in één team! Dat vind ik een ijzersterke propositie voor de markt. Maar het kan zeker een versnelling krijgen in perceptie en aantrekkingskracht.”

Wat wordt jouw grootste uitdaging?

"Partners vinden en partners er bij houden. En dat doen door te bewijzen dat het werkt. Dat doe je door succescases te creëren en die aan anderen te laten zien. Mijn ambitie is dat in 2020 bedrijven die in sportsponsoring willen stappen TeamNL in een adem noemen met Oranje en de KNVB of een van de topclubs.”

Het is nieuw en het is nog onontgonnen terrein

Zijn er al nieuwe sponsors in het vooruitzicht. KPN zou ook een van de partners worden?
"Er worden momenteel positieve gesprekken gevoerd met verschillende bedrijven. Natuurlijk gaat het er uiteindelijk om dat die bedrijven ook tekenen. Maar het is nieuw en het is nog onontgonnen terrein hoe je de verschillende rechten die sponsors al hebben gaat combineren met de sponsoring van TeamNL.”

Erik Ruts was van 1994 tot 1999 directeur van de Roeibond en van daarna tot en met 2006 Manager CRM en Sponsorships bij Ernst & Young. In beide functies heeft hij veel ‘Olympische’ ervaring opgedaan. In 2006 begon hij het consultancybureau Sponsorbrein waarbij hij zich specialiseerde in het rendement van sponsorships.