Francine Hijmans naar Naturalis

Per 1 april gaat Francine Hijmans Naturalis Biodiversity Center versterken als hoofd Communicatie & Fondsenwerving. Hijmans wordt ook lid van het managementteam van het museum.

Francine Hijmans wordt verantwoordelijk voor de overall strategie van Naturalis op het gebied van communicatie, marketing en fondsenwerving. Als lid van het MT zal ze een bijdrage gaan leveren aan de brede strategie van het hele instituut.
Francine is nu hoofd Partnerschappen & Communicatie en MT-lid bij Stichting De Noordzee. Daarvoor werkte ze bij het Rijksmuseum, onder andere als hoofd Partnerschappen.

Begin dit jaar besloot Naturalis om samenwerkingen met bedrijven uit de fossiele brandstoffen- en de luchtvaartindustrie, zoals met Shell en KLM Cargo, stop te zetten. Het gaat daarbij zowel over de samenwerkingen op onderzoeks- en instituutsniveau als over de sponsoring van het museum. Zo werkte Naturalis samen met Zonnepark Shell Moerdijk en zonnepark Heerenveen-Zuid, om te onderzoeken hoe de insectendiversiteit van het park kan verbeteren door verschillende zaadmengsels te testen die onder de zonnepanelen zijn gezaaid. Beide projecten liepen af op 31 december 2022. Shell en KLM waren geen sponsor van het museum.