Personele wisselingen sponsorafdeling Ajax

Er zijn verschillende personele wisselingen op de sponsorafdeling van Ajax. Head of Partnerships & Commercial Concepts Sjoerd van Schooten treedt per 1 mei aanstaande toe tot het directieteam van Stage Entertainment Nederland. Cas Biesta promoveert tot hoofd Partnerships en Marketing. Het internationale partnershipteam van Ajax krijgt uitbreiding met Job Heym.

Als Productioneel Directeur en Executive Producer wordt Sjoerd van Schooten eindverantwoordelijk voor de productie van alle voorstellingen van Stage Entertainment Nederland.Daarmee volgt hij Barbara Wittebol op. Van Schooten was tot 2018 managing director van RTL Live Entertainment en is momenteel Head of Partnerships & Commercial Concepts bij AFC Ajax.

Sjoerd van Schooten is geen onbekende binnen Stage Entertainment Nederland. Van 2006 tot 2014 vervulde hij ruim acht jaar lang diverse functies binnen het theaterbedrijf, de laatste jaren als gedelegeerd producent Arenshows & Special Projects. In deze functie was hij onder andere verantwoordelijk voor de creatie van de nog altijd zeer succesvolle concertreeks Holland Zingt Hazes in de Ziggo Dome. Daarna maakte hij de overstap naar RTL Live Entertainment, waar hij als producent en managing director diverse live entertainment concepten ontwikkelde en produceerde, zoals GABBERS, Let’s Dance, The Christmas Show, GRAND en het locatietheater Ashtonia. In 2018 werd hij benoemd tot Head of Partnerships and Commercial Concepts bij AFC Ajax, waar hij niet alleen de afdeling partnerships aanstuurde, maar tevens zijn kennis van live entertainment mee bracht. Zo introduceerde hij de live Viewing Party in de Ziggo Dome tijdens Champions League wedstrijden en ontwikkelde hij events voor diverse stakeholders.

Albert Verlinde, algemeen directeur en producent van Stage Entertainment Nederland: “Ik ben buitengewoon blij met de komst van Sjoerd van Schooten naar Stage Entertainment. Wij zijn ervan overtuigd dat Sjoerd met zijn ruime ervaring en kennis van de live entertainment industrie de juiste persoon is om onze productie afdeling te gaan leiden. Hij kent alle facetten van het vak en heeft een indrukwekkende staat van dienst. Met Sjoerd van Schooten staat er straks een zeer ervaren en inspirerende executive producer aan het hoofd van onze productie afdeling. Ik kijk dan ook enorm uit naar onze samenwerking.”

Sjoerd van Schooten: “Als Productioneel Directeur terugkeren bij Stage Entertainment Nederland, het bedrijf waar ik mij in het verleden professioneel gezien in belangrijke mate heb ontwikkeld, is een zeer aantrekkelijke en uitdagende vervolgstap in mijn carrière. De afgelopen jaren heb ik bij RTL Live Entertainment als managing director en producent een breed portfolio aan live-merken kunnen ontwikkelen en uiteenlopende producties kunnen maken. Die ervaring en creativiteit zet ik nu graag in om de rol van Executive Producer op eigen wijze in te vullen, nieuwe producties te ontwikkelen en bij te dragen aan de verdere groei van Stage Entertainment Nederland. Bij Ajax heb ik de afgelopen maanden gezien dat topsport en entertainment veel raakvlakken hebben en van elkaar kunnen leren, met de fan of het publiek als belangrijkste stakeholder. De topsportmentaliteit en de wil om het verschil te maken neem ik met mij mee in mijn nieuwe functie.” Sjoerd van Schooten start op 6 mei in zijn nieuwe functie.

Stage Entertainment Nederland

Stage Entertainment Nederland is onderdeel van Stage Entertainment, de grootste aanbieder van live entertainment in Europa. In Nederland produceert het theaterbedrijf voorstellingen als The Lion King, MAMMA MIA!, Lazarus, Anastasia en TINA – De Tina Turner Musical. Het directieteam van Stage Entertainment Nederland bestaat per 1 mei 2019 uit Albert Verlinde (Algemeen Directeur), Gert-Jan van der Valk (Financieel Directeur), Eke Rog (Commercieel Directeur) en Sjoerd van Schooten (Productioneel Directeur).

Promotie Cas Biesta

Cas Biesta zal per 1 mei, als Sjoerd van Slooten Ajax verlaat, ook de verantwoording krijgen over partnerships. Biesta is al 4 jaar bij Ajax werkzaam. Hij is binnen Ajax al verantwoordelijk voor de gehele marketing van de club en krijgt daar dan de verantwoordelijkheid over partnerships bij. Met de samenvoeging van de beide afdelingen wil Ajax inspelen op de veranderende wereld in partnerships waarbij steeds vaker partnershipvraagstukken marketingvraagstukken bevatten. Ajax verwacht dit jaar een nieuw record aan inkomsten op het gebied van partnerships te genereren dat rond de 30 miljoen zal gaan liggen.

Uitbreiding International Partnerships

Het internationale partnershipteam van Ajax krijgt uitbreiding met Job Heyms. Job Heyms is ruim twee jaar werkzaam voor Ajax in de rol van accountmanager partnerships waarbij hij verantwoordelijk was voor meerdere Nederlandse partnershiprelaties zoals Suitsupply, De Telegraaf, Iconix en Eredivisie. Naast deze werkzaamheden was hij sinds de oprichting van de afdeling International Partnerships betrokken bij diverse internationale initiatieven. Onderdeel hiervan waren de opening van het kantoor in New York en alle commerciële-en media activiteiten rondom de Florida Cup ‘19.
In zijn nieuwe rol gaat Job vanuit Amsterdam aan de slag als Regional Business Development Manager, verantwoordelijk voor de regio Noord- en Zuid-Amerika. Het grootste deel van zijn werkzaamheden gaat betrekking hebben op de USA, in samenwerking met het kantoor in New York.
Ajax heeft sinds begin november 2018 een Amerikaanse afdeling die gevestigd is in New York. Sinds de opening maakt de afdeling een vliegende start door. De eerste Ajax-evenementen in Amerika zijn een succes en krijgen een vervolg. Ajax verwacht op korte termijn zowel media- als brand partnerships aan te kunnen kondigen. Dat is een van de redenen dat het team uitgebreid moest worden.