Ruud van der Knaap nieuwe commercieel directeur Feyenoord

Ruud van der Knaap treedt per 1 augustus bij Feyenoord in dienst als commercieel directeur (CCO). Van der Knaap is nu nog directielid van sportmarketingbureau Triple Double.

Van der Knaap (46), die de begin dit jaar bij Feyenoord vertrokken Joris van Dijk opvolgt, is al zijn hele werkzame leven actief in en rond de commerciële kant van het voetbal. De laatste 13,5 jaar bij Triple Double, een toonaangevend sportmarketingbureau, waar hij als directielid en daarvoor senior sportmarketeer/ manager voetbal van het bedrijf verantwoordelijk was voor het tot stand brengen en activeren van talloze grote sponsorships bij uiteenlopende clubs en bonden.

Van der Knaap werkte voor hij naar Triple Double ging ook voor de Eredivisie CV. Daar was Van der Knaap nauw betrokken bij commerciële dossiers met betrekking tot de exploitatie van commerciële rechten en mediarechten.

Van der Knaap: "Met ruim twintig jaar ervaring in marketing en management van sport en met name voetbal in de benen, voelt het geweldig nu de stap naar mijn club Feyenoord te kunnen maken. Na de geweldige resultaten van afgelopen seizoen en met een sterk sportief fundament is dit een perfect moment om ook de commerciële basis van de club verder te verstevigen. Daar denk ik met mijn ervaring en netwerk de komende jaren goed aan te kunnen bijdragen. Ik kijk er enorm naar uit om aan de slag te gaan."

Algemeen directeur Dennis te Kloese is blij dat Van der Knaap het directieteam van Feyenoord komt versterken. ‘Zeker na het behaalde kampioenschap en een aanzienlijk aantal maanden zonder commercieel directeur liggen er volop mogelijkheden en ook uitdagingen voor Ruud. Op basis van wat hij in het verleden heeft laten zien en na meerdere lange gesprekken ben ik ervan overtuigd dat we met hem iemand binnenhalen die past binnen de organisatie, snapt hoe het werkt in de voetbalwereld en er goed bekend is en staat. Ik verwacht dat, ondersteund door ons allen, hij Feyenoord op commercieel vlak en op het gebied van marketing aanzienlijke stappen kan laten maken.’
Belangrijkste opdracht voor Van der Knaap wordt waarschijnlijk een nieuwe hoofdsponsor vinden voor de club als opvolger van EuroParcs.

Met de komst van Van der Knaap bestaat de directie van Feyenoord uit: Dennis te Kloese (algemeen directeur); Pieter Smorenburg (financieel directeur) en Ruud van der Knaap (commercieel directeur).

Ruud van der Knaap heeft, behalve een Feyenoord-hart, vanuit zijn werk bij Triple Double nauwe banden met Feyenoord. Zo was hij betrokken bij de succesvolle sponsoractivaties van voormalig Feyenoord-hoofdsponsor Opel en de Hartstichting rondom de campagne 'Hand in hand voor het leven'.
Opvallend is dat Ruud van der Knaap al de derde sportmarketeer van Triple Double is die de overstap maakt naar een commerciële functie bij een van de grote voetbalclubs in Nederland. Zo is Cas Biesta Hoofd Marketing & Brand Partnerships bij AFC Ajax en is Koen van Haastert Sponsor Manager bij PSV.