Switch: Jacqueline Rutten

In een serie interviews vertellen mensen waarom ze in 2017 van baan zijn veranderd en wat de verwachtingen zijn voor het komend jaar. In de tweede aflevering: Jacqueline Rutten.

Jacqueline Rutten verruilde per 1 september het Van Gogh Museum voor het Centraal Museum in Utrecht waar ze hoofd P&I werd. In die functie is ze verantwoordelijk voor marketing, communicatie, educatie en publieksservice.

Hoe kijk je terug op 2017?
"Voor mij persoonlijk was het een mooi én leerzaam jaar. Opnieuw is bevestigd dat het goed voor je is om uit je comfortzone te stappen. Van ontdekken en nieuwsgierig blijven krijg je energie en daar blijf je jong bij. En overlijden en ziekte in mijn omgeving hebben opnieuw benadrukt dat je niet moet uitstellen en bij alle drukte oog voor de omgeving moet houden.De toestand in de wereld is minder mooi geworden. Ik ben bijna verslaafd aan Twitter geraakt voor het politieke nieuws en aan YouTube voor de video’s van Stephen Colbert en SNL."

Bij het Centraal Museum Utrecht kon ik de hele lijst afvinken

Waarom de overstap van het Van Gogh Museum naar het Centraal Museum?
"Bij het Van Gogh heb ik veel hoogtepunten meegemaakt; Denk aan de capital campaign voor en opening van het nieuwe Entreegebouw in 2015, de teruggevonden werken, de SponsorRing winnen samen met Van Lanschot en ga zo maar door. What’s next vroeg ik mezelf weleens af. Ik was niet op zoek maar had wel een lijstje van waar een nieuwe baan aan moest voldoen. En bij het Centraal Museum Utrecht kon ik de hele lijst afvinken: directie met visie, goede structuur, brede functie met marketing en communicatie, product waar ik in geloof, etc. Ik bouw graag en er liggen hier veel mogelijkheden. Ik hoefde er niet lang over na te denken."

Wat zie je komende jaren als belangrijke ontwikkelingen op jouw vakgebied?
"We moeten er rekening mee houden dat er een generatie opgroeit die alleen digitaal informatie zoekt en communiceert. Die krijg je straks alleen het museum in als je daarbuiten iets ontwikkelt waarmee je ze verleidt; Denk aan interactieve VR rondleidingen, museumgames, hologrammen van kunstwerken of kunstenaars in de huiskamer, waardoor ze ‘the real thing’ willen gaan zien."
"En de diversiteit in onze samenleving neemt toe, maar dat zien we nog te weinig op zowel de werkvloer als in marketing en communicatie. Dat wordt een belangrijker thema; hoe spreken we de gehele samenleving aan.
Management by data blijft belangrijk, maar vraagt ook heldere doelstellingen en een goede analyse, visie en creativiteit. Daar komt nog meer aandacht voor."

Diversiteit zien we nog te weinig op zowel de werkvloer als in marketing en communicatie

Wat zijn je ambities voor komend jaar?
"Het Centraal Museum heeft de grootste Rietveld-collectie ter wereld, het Dick Bruna atelier, de Caravaggisten die Rembrandt en Vermeer hebben beïnvloed, een indrukwekkende mode-collectie en nog veel meer. Zorgen dat iedereen in Nederland dat weet en bij voorkeur een keer die stip in het midden komt bekijken, dat zou mooi zijn.En als we dan ook nog het internationaal bezoek kunnen verhogen, eindig ik 2018 heel tevreden."

Waar verheug je je het meeste op in 2018?
"Op het wereldtoneel zou meer verdraagzaamheid en minder polarisatie mooi zijn.In het Centraal Museum de tentoonstelling van Jan Taminiau (die onder meer jurken voor Maxima heeft ontworpen) en een aantal hoogtepunten in ons museum gaat laten zien. Een spectaculaire Caravaggisten-tentoonstelling, waarvoor bruiklenen komen die nog nooit in Nederland zijn geweest. En dat het mijn dierbaren goed gaat, uiteindelijk het belangrijkst."

Dit is het tweede interview met mensen die in 2017 van baan zijn veranderd. Het eerste interview is met Niels Grevenstuk en is hier te lezen.