Switch: Peter Lansaat

In een serie interviews aan het einde van het jaar vragen we aan mensen die dit jaar een switch hebben gemaakt in hun werk hoe ze terugkijken op 2019 en wat de ambities zijn voor 2020. In de eerste aflevering Peter Lansaat die KPN verruilt voor Albert Heijn.

Met ingang van 1 december is Peter Lansaat aan de slag gegaan bij Albert Heijn als sportsponsoring manager. Afgelopen jaren werkte hij bij KPN als Sports Marketing Manager op de voetbal partnerships vanuit zowel de sponsoring- als distributiekant.

Hoe kijk je terug op 2019?

Peter Lansaat: “We hebben in 2019 met KPN mooie stappen gemaakt op het gebied van de voetbalpartnerships. Het laat zien dat sponsoring als integraal middel van je marketingmix heel goed kan bijdragen aan je doelstellingen met name ook op het gebied van sales.”

Waarom de overstap naar Albert Heijn?

“Er was verschil van inzicht in de lijn die we gingen volgen. Daarom heb ik de beslissing genomen om te stoppen bij KPN. Een paar dagen later kwam al de vraag of ik eens met Johan van der Zanden (Directeur Marketing & Communicatie van Albert Heijn, red.) wilde praten. Daarna is het vrij snel gegaan.”

Wat zijn je belangrijkste taken?

“Ik ben verantwoordelijk voor het sportsponsorbeleid van Albert Heijn waarbij ik sportpartnerships ga ontwikkelen. Er moet een duidelijke lijn komen voor de korte, maar zeker ook de lange termijn. Dat maakt deze nieuwe functie onder meer interessant omdat je voor sportsponsoring van scratch af aan kunt gaan bouwen. Momenteel hebben we onder meer partnerships met de KNVB en met NOC*NSF.”

De emotionele laag van sponsoring kan enorm goed bijdragen aan de merkpositionering

Peter Lansaat

Hoe zie jij de rol van sponsoring bij Albert Heijn?
“De emotionele laag van sponsoring kan enorm goed bijdragen aan de merkpositionering. We kunnen zelf activeren op de winkelvloer en kunnen bv. met andere partners van KNVB en NOC*NSF samenwerken. Daar liggen op het gebied van co-creatie veel mogelijkheden. Albert Heijn staat midden in de samenleving en daardoor voelen we en snappen we als geen ander merk wat Nederland beweegt. Wat Nederlanders enthousiast maakt, samen brengt en uniek maakt. Het gaat uiteindelijk om wat we met z’n allen presteren, waar we trots op kunnen zijn. Daarin wil Albert Heijn de trotse supporter zijn voor heel Nederland.”

Wat neem je van KPN mee naar Albert Heijn?

“Het bedrijven van politiek. Dat is niet altijd even leuk, maar is wel heel leerzaam. Daarnaast het commercieel gedreven uitnutten van sponsoring. Het zijn beide consumentenmerken. Qua onderzoek wordt bij zowel KPN als Albert Heijn alles gevolgd en zijn effecten direct te zien. Daarnaast blijft het belangrijk je belofte tastbaar te maken. Als sponsor moet je als merk handelen, daadkracht tonen en dat kan niet alleen in uitsluitend eendimensionale uitingen maar met activaties die leiden tot winst voor alle betrokkenen.”

2020 wordt hét evenementenjaar. Waar kijk je het meeste naar uit?

“Met de successen van de mannen en de vrouwen in het voetbal worden zowel EURO 2020 als de Olympische Spelen natuurlijk speciaal. Het EK heeft ook een persoonlijk aspect omdat ik als klein jongetje in 1992 voor het eerst door mijn vader ben meegenomen naar een wedstrijd op een eindtoernooi in Zweden en we dat daarna ieder eindtoernooi (EK en WK) zijn blijven doen. De Olympische Spelen zijn traditiegetrouw magisch om mee te maken waarbij het genieten is van de dynamiek van verschillende sporten.”