Thomas van Schaik verlaat NOC*NSF

Thomas van Schaik, manager Marketing, Content & Partnerships bij NOC*NSF, heeft aangekondigd dat hij NOC*NSF per 1 juli gaat verlaten. Van Schaik is dan drie jaar werkzaam geweest bij de sportkoepel.

Onder zijn leiding is TeamNL op de kaart gezet en hebben zich 30 sportbonden en vijf hoofdpartners aan TeamNL verbonden.

"Toen ik aan deze klus begon wist ik dat er twee momenten waren waarop je afscheid zou kunnen nemen, en dat is na PyeongChang of Tokyo", zegt Van Schaik in een exclusief interview voor Sponsorreport. "Ik denk dat het voor de verdere ontwikkeling van TeamNL zowel voor mij als voor TeamNL goed is als iemand anders het vanaf hier oppakt. Je kunt dat een dosis zelfkennis noemen.”
Van Schaik vervolgt: "Toen ik begon met TeamNL moest er een collectief gesmeed worden. We moesten dat van de grond proberen te krijgen en dat waren drie intensieve jaren. Het is gelukt en de beoogde 30 bonden hebben zich aangesloten bij TeamNL. Dat is echt een sterk collectief, waar volgens mij nog wel meer kracht in zit dan er nu uitkomt.

"De uitdaging die volgens Van Schaik nu voorligt is het brede collectief te smeden. "Hoe kunnen we vanaf nu iedereen laten meedoen? Hoe breed kunnen we deze beweging maken? Hoe actief kunnen de sportbonden dit oppakken? Ik denk dat mijn opvolger daarom meer faciliterend moet zijn dan ik ben. Ik was meer het breekijzer om dit in beweging te brengen en op de kaart te zetten. En ik ben ook erg resultaat gericht. Je weet dat dit iets is van de lange adem. Als ik kijk naar de resultaten en naar wat er nu al is neergezet kan ik tevreden afscheid nemen."Van Schaik zegt ook dat het nu af is. "We zijn zeker niet klaar. Het is niet zo dat ik nu wegga omdat het klaar is. In 2022 moet het er zijn. Maar we hebben een belangrijke eerste stap gezet met een heel sterk sponsorcollectief, met echt merken die iets kunnen toevoegen aan ons merk en aan ons bereik, en een sterk collectief aan bonden en sporters. Maar we moeten nu wel doorpakken."

Van Schaik blijft minimaal nog tot 1 juli werkzaam bij NOC*NSF en eventueel nog langer mocht er voor die tijd nog geen nieuwe opvolger gevonden zijn. Wat Van Schaik na NOC*NSF gaat doen is nog niet bekend. Voordat hij in 2015 terug naar Nederland kwam werkte hij 15 jaar bij adidas als brand director en hoofd global pr.

keynote

Thomas van Schaik is op het Sponsorreport jaarcongres op 19 april een van de keynotes. Daar zal hij vooral ingaan op de resultaten die afgelopen drie jaar zijn bereikt met TeamNL en met name rondom de recente winterspelen in PyeongChang en hoe volgens hem de toekomst van TeamNL eruit moet zien. Een interview met Van Schaik staat in het congresnummer van Sponsorreport dat op 19 april verschijnt.