Wie zijn de invloedrijkste mensen in sponsoring?

Ieder jaar publiceert Sponsorreport de ranglijst met de 25 meest invloedrijke mensen in de sponsoringwereld. Dat doen we ook dit jaar. Want we gaan gewoon door. We hebben wel een nieuwe nummer 1. Het Covid-19 virus heeft laten zien dat invloed of macht in tijden van crisis een zeer onbelangrijk begrip is. Als er iets onze industrie dit jaar heeft beïnvloed en de macht heeft overgenomen dan is het wel het coronavirus. Daar kan zelfs Arno de Jong, dit jaar op nummer twee, niets aan doen.

Het virus heeft ons de betrekkelijkheid van ons werk laten inzien. Maar ook het enorme belang. Mensen snakken naar samen iets beleven, je zinnen verzetten, je kennis vergroten, een feest kunnen vieren. Hoe je ook naar de wereld kijkt, wat je ook van onze leiders vindt, voor onze industrie (en voor zoveel andere industrieën) zijn er financiële reddingsboeien uitgeworpen. Was dat niet gebeurd, dan had de sponsoringwereld een totaal andere aanblik gehad en was veel van de opgebouwde kennis en kapitaal verloren gegaan. We zijn er nog niet, er is nog altijd onzekerheid, maar de toekomst is hoopvol. Laat het vaccin snel voor iedereen beschikbaar zijn, zodat de toegangsdeuren weer wijd open kunnen. Ja, we hebben een nieuwe nummer 1. Maar anders dan andere jaren hopen we dat we die nooit meer terugzien in deze lijst. Dat geldt vanzelfsprekend niet voor de vierentwintig andere personen die dit jaar van zich hebben laten horen.

Arno de Jong, de CMO van Nederlandse Loterij, won afgelopen jaar met Nederlandse Loterij ongeveer iedere marketingprijs. Alleen het virus weet hem in deze lijst te verslaan, maar dat is ongetwijfeld van tijdelijke aard. Nederlandse Loterij is een belangrijke financier van de Nederlandse sport. Met een extra financiële injectie aan NOC*NSF en het ondersteunen van De Gezonde Generatie laat De Jong zien dat je ook in moeilijke tijden je verantwoordelijkheid kunt nemen. Volgend jaar gaat de online kansspel-markt (eindelijk) open. Voor sportweddenschappen is voetbal de belangrijkste sport en het merk TOTO, op dit moment de enige legale aanbieder, heeft door het afsluiten van sponsorcontracten die markt enorm in beweging gebracht. Nederlandse Loterij heeft via NOC*NSF ook de vacante hoofdsponsorpositie van de KNSB ingevuld. Nederlandse Loterij was met Lotto naamgevend sponsor van de gecombineerde schaats- en wielerploeg van Plugge en Orie. Net voor de successen kwamen, nam Arno afscheid van het team. Kan gebeuren, bij Nederlandse Loterij weten ze als geen ander dat je ook wel eens kunt verliezen.

Hoogste binnenkomer in de lijst is Richard Plugge, de algemeen directeur van de hierboven genoemde Jumbo-Visma-ploeg. En dat is een grote inhaalslag die we hier hebben moeten maken.

In het nieuwe nummer van Sponsorreport de complete lijst, met naam en toelichting. Hier alvast de top 10:

1. (-) Covid-19
2. (9) Arno de Jong, Nederlandse Loterij
3. (1) Tjitske Benedictus, ING Nederland
4. (5) Bob van Oosterhout, Triple Double
5. (3) Marcel Beerthuizen, bigplans
6. (6) Menno Geelen, a.f.c. Ajax
7. (2) Hans Erik Tuijt, Heineken International
8. (11) Chris Woerts, CWO Consultancy
9. (-) Richard Plugge, Team Jumbo-Visma
10. (12) Tom van Kuyk, Rabobank Nederland

Het nieuwe, driedubbeldikke nummer van Sponsorreport is hier los te bestellen, of krijg het magazine vier keer per jaar automatisch in de bus via een abonnement.