Audioreclame in de lift

De audioreclamebestedingen over 2023 bedragen netto 242 miljoen euro. Dit is wederom een record en ruim 16 miljoen euro meer dan in 2022, een stijging van 7,2%. Audify publiceert vandaag de audiojaarcijfers waaronder de netto radioreclame-omzet van 2023.

Elk kwartaal van 2023 vertoont groei met de grootste sprongen in het derde en vierde kwartaal. Vooruitkijkend naar 2024 wordt verwacht dat deze stijgende lijn zal aanhouden, wat verdere groei voor de audioreclamebranche betekent.

De radiospotomzet stijgt met 7,9% naar 219,2 miljoen euro en is met 90,6% aandeel in de netto-investering de grootste categorie. Het aandeel branded content neemt 4,9% voor haar rekening met 11,8 miljoen euro. Digitale audioreclame is de grootste stijger en groeit met 13,2% naar 11 miljoen euro, inmiddels goed voor een aandeel van 4,5%.

‘Retail’ is ook dit jaar weer de grootste branche van radioadverteerders, gevolgd door ‘financiële dienstverlening’ en ‘overheid, educatie en non-profit’. Meer dan tweeduizend merken maken gebruik van audioreclame. Odido, KPN en McDonald’s zijn de grootste adverteerders, Amazon en Coop de grootste stijgers.

Er zijn in 2023 meer dan 11,3 miljoen radiospots ingekocht, bijna de helft van alle uitgezonden radiocommercials betreft nieuwe creatie. Deze radiospots behaalden meer dan 169 miljard audio-impressies. Daarnaast heeft Nederland 1,7 miljard uur live audio gestreamd en zijn er 375 miljoen podcastshows gedownload.

"Deze cijfers tonen onmiskenbaar aan dat audioreclame een steeds grotere rol speelt in de mediastrategie van bedrijven", laat Liedewij Hentenaar – directeur Audify weten. "Niet verwonderlijk want Nederlanders nemen steeds meer informatie en entertainment via alle vormen van audio tot zich. Waarbij radioreclame wekelijks bijna 85% van de Nederlanders bereikt. Met de granulaire meting van het nieuwe NMO Luisteronderzoek in 2023 en de wekelijkse luistercijferpublicatie is dat heel goed te volgen, ook hoe Nederlanders luisteren. Dus is het is niet meer dan logisch dat de audio-investeringen meer in lijn komen met de mediaconsumptie ervan."