Bestedingen muzieksponsoring naar $1.54 miljard

De bestedingen in muzieksponsoring stijgen in de Verenigde Staten in 2017 naar $1.54 miljard. Anheuser-Busch is verreweg de meest actieve sponsor van muziek. Dat meldt IEG Sponsorship Report.

De stijging in bestedingen aan muziektournees, festivals en muziekvenues naar $1.54 miljard is een groei met 4.8 procent in vergelijking met vorig jaar. Die groei is sterker dan de verwachtte gemiddelde groei van 4,1% van de Amerikaanse sponsorbestedingen en sterker dan in andere entertainment sectoren. Vorig jaar was de groei met 5,5% wel groter.

Bierbrouwer Anheuser-Busch InBev blijft verreweg de grootste sponsor van livemuziek. 51% van de festivals met een biersponsor hebben een merk van de brouwer als sponsor. Een kwart meer dan in 2016.
Op de tweede plaats als meest actieve muziekfestivalsponsor staat, voor Nederland verrassend, Uber dat PepsiCo van de tweede verdringt. 21% van de festivals met een bedrijf uit deze categorie heeft Uber als sponsor. Meer dan een verdubbeling in vergelijking met 2016.
brown-Forman (Jack Daniel’s, El Jimador, etc.) staat op de derde plaats als meest actieve muzieksponsor gevolgd door Fifth Generation (Tito’s Handmade Vodka) en MillerCoors. Nestle en Red Bull vallen uit de top 10.Wijn en gedistilleerd blijven de meest actieve sectoren in muzieksponsoring hoewel hun activiteit wel licht is afgenomen. In de top 5 staan verder bier, retail, food en niet-alcoholische dranken.