Commerciële inkomsten steeds belangrijker voor voetbalkampioenen

De commerciële inkomsten van landskampioenen worden steeds belangrijker, zo blijkt uit het nieuwe KPMG-rapport The Europeans Champions Report 2019.

In het rapport worden de kampioenen uit acht voetbalcompetities onderzocht, waaronder PSV als kampioen van de Eredivisie. De club is na een jaar afwezigheid (een seizoen eerder was Feyenoord kampioen) weer terug in het onderzoek.

FC Barcelona was in het seizoen 2017/18 de rijkste club onder de kampioenen met de totale inkomsten van 689 miljoen euro. Daarmee is de club ook de op een na rijkste club overall. De rijkste club is nog steeds Real Madrid, met 743 miljoen euro aan inkomsten. Bij Barcelona komt 303 miljoen (44%) uit commerciële activiteiten, uitzendrechten zijn goed voor 220 miljoen euro (32%) en de recettes voor 165 miljoen (24%).

De groei in inkomsten bij de clubs kan voornamelijk worden toegerekend aan een groei in commerciële inkomsten. Daaronder rekent KPMG alle inkomsten naast recettes en media-inkomsten, zoals inkomsten uit sponsoring, businessseats en merchandise. Bij alle acht de kampioenen stegen de commerciële inkomsten, met Bayern München als koploper met 316 miljoen euro aan commerciële activiteiten. Dat is 53% van de totale netto-inkomsten.
Bij zes van de acht clubs vormen commerciële inkomsten de belangrijkste inkomstenbron. Alleen bij FC Porto en Juventus is dat niet het geval. Daar vormen media-inkomsten de grootste inkomstenbron. Opvallend genoeg zijn bij deze twee clubs de commerciële inkomsten wel het hardst gestegen met respectievelijk 43% en 21%.

Neymar is de duurste speler van de acht kampioenen. De Braziliaanse aanvaller van Paris Saint-Germain is 229 miljoen euro waard. De waarde van zijn medespeler Kylian Mbappé wordt ingeschat op 215 miljoen euro. Derde is Lionel Messi met 203 miljoen euro.

PSV

De totale inkomsten bij PSV daalden in het seizoen 2017/18 met 28%, met name omdat de media-inkomsten uit deelname aan de Europese competities achterbleven. PSV ontving slechts 1,6 miljoen aan media-inkomsten tegenover bijvoorbeeld 24,3 miljoen in het seizoen 2016/17. Ook de inkomsten uit recettes daalden. PSV deed het wel goed op commercieel gebied waar de inkomsten met 3% groeiden naar 39,4 miljoen euro. Dat is ongeveer tweederde van de totale inkomsten. Merchandising vormde de belangrijkste factor in de groei met een stijging met 33% naar 5,3 miljoen euro. Opvallend is dat KPMG meldt dat GoodHabitz, dat momenteel de rugsponsor is van PSV, in het seizoen 2019/20 naar de voorkant verhuist.

Het hele rapport is hier te downloaden.