In 2022 zijn de bestedingen in de TV-reclamemarkt opnieuw gestegen. Na een sterk herstel van de TV-reclamemarkt in 2021, zorgt 2022 voor een nieuw record in de gezamenlijke bestedingen. Deze komen in 2022 uit op € 977 miljoen, voor spot en non-spot. Dat is een groei van 8% ten opzichte van 2021.
De TV-reclamemarkt is in 2022 uitgekomen op € 977 miljoen, een stijging van 8% in vergelijking met 2021. Na het recordjaar 2021 is dit wederom een nieuw record in 2022. Als we de coronajaren 2020 en 2021 buiten beschouwing laten en de bestedingen vergelijken met 2019 (het meest recente pre-corona jaar), ook dan zien we een significante groei van de TV-bestedingen met wel 18%.
De spotbestedingen kwamen in 2022 uit op € 873 miljoen en groeide ten opzichte van het jaar ervoor met 8,3%. De groei van de spotreclamemarkt zit vooral in het eerste kwartaal, dat met 30% groeide. De non-spotbestedingen laten een groei van 6,5% zien en komen in 2022 uit op € 104 miljoen. De belangrijkste driver voor de groei is de toegenomen vraag naar billboard advertising.
De groei was met name sterk in het eerste kwartaal (+27%), wat nog een herstel was op de lockdown in het eerste kwartaal van 2021. Maar ook het tweede tot en met het vierde kwartaal van 2022 hebben een groei gekend. De groei in het vierde kwartaal is onder impuls van het WK-voetbal in Qatar, hoewel het WK-effect in een vierde kwartaal minder aanwezig is dan in een derde kwartaal.
De kijkersmarkt is bijna terug op het niveau van voor de pandemie. De Schermtijd komt uit op 3 uur en 2 minuten per dag. Zowel de kijktijd voor de TV-zenders als voor de VOD-platforms daalde. Dit zijn enkele uitkomsten uit het TV Jaarrapport 2022 dat op 16 maart door Screenforce is gepubliceerd.
De bruto TV-spotbestedingen zijn in 2022 volgens Nielsen met 5% gestegen ten opzichte van 2021. En net als in 2021, is Retail de belangrijkste branche binnen de TV-reclame industrie. Met een bruto TV-investering van meer dan € 1 miljard (een groei van 6%) realiseert de Retail sector 29% van de totale TV-bestedingen.
De grootste stijger het afgelopen jaar is de categorie Overige Producten en Diensten. Hier maken ook de online kansspelen deel van uit. Deze jonge sector is goed voor een groot deel van de groei van de TV-bestedingen in 2022.
De top 25 adverteerders zijn samen goed voor 31% van alle TV-bestedingen. In 2021 was dit nog 29%. De groten worden groter; de top 25 liet een groei van 12% zien. Procter & Gamble is nog altijd de grootste TV-adverteerder. Vlak erna komen A.S. Watson (Kruidvat) en Albert Heijn, die beiden € 90 miljoen investeerden in TV en zijn daarmee ook de grootste retailers qua TV-investeringen in Nederland.