Ondanks zwaar seizoen toch winst voor KNVB

Uit het jaarverslag van de KNVB blijkt dat de voetbalbond vanwege corona een zwaar seizoen 2020/’21 achter de rug heeft. Dankzij incidentele inkomsten werd desondanks geen verlies geleden en een positief resultaat van 4,3 miljoen euro gerealiseerd.

In totaal liep de KNVB vanwege corona zo’n 20 miljoen euro aan inkomsten mis. De helft daarvan kon worden opgevangen met kostenbesparingen. In de twee kwartalen waarin de omzetdaling het sterkst was, heeft de KNVB (net als meer dan 100.000 bedrijven en organisaties) gebruik gemaakt van de NOW-regeling van de overheid, waarmee het personeel is doorbetaald. De reguliere bedrijfsvoering liep echter in de rode cijfers, maar dankzij incidentele financiële meevallers kwam de KNVB alsnog uit op een positief resultaat van 4,3 miljoen euro. Die meevallers waren onder meer de transferopbrengst voor voormalig bondscoach Ronald Koeman aan het begin van het seizoen en de deelname aan EURO2020 aan het slot van het seizoen.

De commerciële opbrengsten zijn in het seizoen 2020-21 met bijna 7 miljoen euro gedaald van 32,824 miljoen naar 25,963 euro. De inkomsten vanuit UEFA/FIFA in verband met de bijdrage voor deelname aan EURO 2020 en een bijdrage voor deelname aan het EK van Jong Oranje zijn afgelopen boekjaar meegerekend in de post subsidies en bijdragen. Die post is daardoor ongeveer verdubbeld naar 32 miljoen euro.

De totale opbrengsten van de KNVB bestaan voor circa 25% uit commerciële opbrengsten, waarmee deze van fundamenteel belang zijn voor het behalen van de strategische doelstellingen van de bond. Iedere risico ten aanzien van het verlies van of onvoldoende benutten van contracten met partners en sponsoren zal impact hebben op de investeringen die men als voetbalbond kan doen, laat de KNVB weten. De afgelopen jaren is de commerciële strategie omgevormd, en daarmee ook de sponsoring. De basis van de commerciële strategie ligt in de verandering van traditionele sponsoring naar volwaardige partnerships. De nieuwe aanpak is in het kort: meer partnerships, minder exclusiviteit, partners die onderling worden gekoppeld en meer ondernemerschap.

“De KNVB besteedt veel tijd en energie aan partnermanagement en voelt zich bijzonder gesteund door de loyaliteit van de partners gedurende de covid periode”, zegt de KNVB. “We blijven de samenwerking met onze partners op een innovatieve manier ontwikkelen om ook tijdens de covid-periode aan de verwachtingen te voldoen en onze relaties voor de toekomst te versterken.”