Partnershipinkomsten Feyenoord stijgen

De inkomsten uit partnerships stegen bij Feyenoord afgelopen seizoen met 1,4 miljoen euro naar 16,4 miljoen euro. De totale commerciële inkomsten (partnerships, business seats & units en boarding) daalden echter met 7,2 miljoen euro ten opzichte van een seizoen eerder naar 21,3 miljoen euro.

Vooral de inkomsten uit de verhuur van de business seats en units daalden dramatisch als gevolg van het spelen van de thuiswedstijden met beperkt of zonder publiek. De opbrengst uit de verhuur van business seats en units bedroeg 4 miljoen in het afgelopen seizoen tegenover 12,3 miljoen in het seizoen 2019-2020. Ook de opbrengsten uit de boarding daalden. Hier bedroegen de inkomsten 1 miljoen euro, een daling met 0,3 miljoen.

De stijging in de inkomsten uit partnerships komt voort uit nieuwe overeenkomsten met TOTO, Disney en Blue Amigo en groeiende inkomsten uit de samenwerking met Verloning.nl. Tegelijk toonde de partnerfamilie zich zeer loyaal richting Feyenoord, laat de club weten, waardoor vaste inkomsten gewaarborgd bleven en compensatie beperkt werd. De coronapandemie had wel effect op een aantal (variabele) inkomstenstromen, die bijvoorbeeld afhankelijk zijn van het stadionbezoek of internationale reizen, waardoor de stijging lager uitviel dan in een regulier seizoen het geval was geweest.

Partnerships

Het seizoen 2020-2021 begon met het nieuws dat het merk Droomparken veranderde in EuroParcs, direct gevolgd door de bekendmaking van de contractverlenging met minimaal 1 seizoen. Tijdens de Europa League wedstrijden van het seizoen 2020-2021 was het merk EuroParcs al zichtbaar op de thuis- en uitshirts. De grootste waardering voor het partnership kregen de club en haar hoofdpartner in maart 2021, toen de jury van de belangrijkste sponsorprijzen in Nederland de creativiteit en de resultaten van de samenwerking bekroonde met twee Gouden SponsorRingen.

Feyenoord speelde voor het eerst in de historie in de Eredivisie en de KNVB Beker met een mouwpartner. TOTO verbond zich voor minimaal 3 seizoenen aan de club.
Zonder twijfel het meest besproken partnership van het afgelopen seizoen is de samenwerking met Disney+. Het is de eerste Europese sportdocumentaire in de historie van Disney+ en alle landen waar het platform actief is hebben toegang tot de 9-delige documentaire. Alle geledingen binnen Feyenoord werden gevolgd, van directie tot spelers en van supporters tot trainers en dit levert unieke beelden op. De documentaire is op 1 september 2021 gelanceerd in Nederland.

Na 10,5 seizoen Opel nam BMW in het seizoen 2020-2021 het stokje over, in samenwerking met regionale dealer Severs-Breeman. De start van het partnership op 1 juli werd ingeluid met een nieuw wagenpark en tijdens het gehele seizoen liet Severs-Breeman zien dat het de verbinding zoekt met supporters en de zakelijke achterban van Feyenoord.
De contracten met Heineken, VriendenLoterij en Uniglobe werden verlengd. In Blue Amigo werd per 1 januari 2021 een nieuwe partner gevonden die zich nadrukkelijk profileert binnen het nautische vakgebied.

Het succes van de samenwerking met Verloning.nl zorgde voor de introductie van een nieuw partnermodel: Feyenoord Accelerator. In dit model biedt Feyenoord bedrijven in de ‘scale-up fase’ een platform om groeidoelstellingen te behalen. De inkomsten uit die groei worden gedeeld met de club, waarmee de basis wordt gelegd voor toekomstige inkomstenstromen.