Sponsors Eredivisieclubs zeer positief over partnership

Het professionele voetbal is voor bedrijven nog altijd een uniek en uiterst effectief platform om zakelijke doelstellingen te behalen. Ruim 94% van de partners bij eredivisieclubs geeft aan dat hun doelen met het partnership behaald zijn. Dit alles blijkt uit het partnershiponderzoek 2022-2023 van KNVB Expertise en Markteffect.

Dit seizoen hebben 16 eredivisieclubs deelgenomen aan het onderzoek, waar in totaal 681 partners hun mening gaven over de netwerkmogelijkheden, catering, wedstrijdbeleving en contact met hun club. Daarnaast zijn dit jaar ook nieuwe onderwerpen als duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid toegevoegd. Zo geeft 90% aan dat zij maatschappelijke betrokkenheid bij hun club belangrijk vinden, terwijl 83% van de respondenten ook duurzaamheid een belangrijk onderwerp vinden. Daarnaast is 87% van de partners tevreden over de businessactiviteiten georganiseerd bij en door de clubs. De algemene waardering is met een gemiddelde van 8,1 eveneens hoog.

Volgens de sponsors is de belangrijkste reden om partner te worden van een eredivisieclub het voetbal en/of plezier en gezelligheid (72%). Maar ook netwerkredenen (53%), het meenemen van relaties of medewerkers (48%) en trots om bij de club te horen (47%) spelen een rol. Nieuws ontvangen zij het liefst via e-mail (76%) of een aparte businessapp (57%).

In vergelijking met het vorige onderzoek (januari 2021) is de algemene waardering licht toegenomen van gemiddeld een 8,0 naar een 8,1. Ook het contact met de accountmanager wordt beter gewaardeerd (80% in plaats van 77% in 2021) en een grotere meerderheid van de partners verwacht het contract na afloop van het seizoen te gaan verlengen (72% in plaats van 57%). Een kleine nuance: in 2021 werden de wedstrijden zonder publiek gespeeld en was er nog veel onzekerheid, in verband met de destijds geldende COVID 19-maatregelen.

Maar ook ten opzichte van het onderzoek in 2016 (het eerste partnership onderzoek) is een positieve tendens te zien. Destijds was de algemene waardering 7,9 en was 80% tevreden over de businessactiviteiten georganiseerd bij en door de clubs.