Stijging sponsorinkomsten PSV

De totale commerciële omzet van PSV is in het seizoen 2018/19 gestegen ten opzichte van een seizoen eerder met ongeveer 12% naar 29 miljoen euro. Dat blijkt uit het vandaag gepubliceerde financieel jaarverslag van de club over het seizoen 2018-2019.

De groei is mede veroorzaakt door het verlengen van bestaande partner- en sponsorcontracten tegen hogere vergoedingen. De inkomsten uit specifiek sponsoring stegen van 16,5 naar 18,3 miljoen euro. Daarnaast zijn de business rooms volledig uitverkocht en is de bezetting van de Business Club gestegen naar 90%.

Op sponsorniveau sloot een aantal nieuwe merken zich per seizoen 2018-2019 aan bij PSV. GoodHabitz (rugsponsor), Jumbo en Alfa Romeo/Driessen Autogroep verbonden zich allen als partner aan de club. Alle aflopende sponsorovereenkomsten werden verlengd, waarbij CSU de stap naar Official Partner van PSV maakte.
Hoofdsponsor Energiedirect.nl ontwikkelde ook dit seizoen samen met PSV veel vernieuwende en spraakmakende activaties, waaronder als absolute hoogtepunt het naar Eindhoven halen van oud PSV’er Romario met Carnaval. Als kroon op het driejarig hoofdsponsorship won energiedirect.nl met PSV Energie dit jaar de European Sponsorship award.
Aan het einde van het seizoen nam PSV afscheid van het bedrijf als hoofdsponsor, en verhuisde energiedirect.nl met ingang van seizoen 2019-2020 naar de achterzijde van het shirt.

In de zoektocht naar de opvolger van energiedirect.nl en de ontwikkeling van de lange termijn strategie van PSV, werd een uniek concept ontwikkeld tezamen met vijf bedrijven uit de regio Eindhoven. Een innovatieve, vernieuwende samenwerking met het bedrijfsleven: ASML, Philips, High Tech Campus Eindhoven, VDL Groep en Jumbo Supermarkten verbonden zich onder de naam Metropoolregio Brainport Eindhoven als premium partners aan PSV. Zij gaan samenwerken op het snijvlak van innovatie, vitaliteit, entertainment, talentontwikkeling en -werving. De partijen hebben de ambitie om samen de regio nóg prominenter op de kaart te zetten als wereldleider in kennis, hightech en innovatie.

Positieve vooruitzichten

In het boekjaar 2018-2019 heeft PSV voor het achtste achtereenvolgende seizoen een positief resultaat behaald. Uit het vandaag gepubliceerde financieel jaarverslag blijkt dat het resultaat na belasting 4,6 miljoen euro is. Dat is het hoogste resultaat van de afgelopen tien jaar, de incidentele transactie van de grond in 2011-2012 buiten beschouwing gelaten.

Het behalen van de groepsfase van de UEFA Champions League heeft een grote impact gehad op het operationele resultaat wat op 12 miljoen euro positief is uitgekomen. Door onder andere de deelname aan deze groepsfase is de omzet met 35 miljoen euro gegroeid ten opzichte van het vorige seizoen naar bijna 97 miljoen euro. Ook de groei van meer dan 10% op commerciële activiteiten droeg hieraan bij.

Voor het seizoen 2019-2020 verwacht PSV een positief netto resultaat te behalen door met name een positief transferresultaat. In dit resultaat wordt in ieder geval de transfer van Lozano meegenomen.

Vandaag maakte ook Ajax bekend dat de sponsorinkomsten flink zijn gestegen.