PwC stopt als partner KNVB

In goed overleg hebben de KNVB en PricewaterhouseCoopers (PwC) na bijna 30 jaar besloten de samenwerking per juli 2020 niet te verlengen. Sinds 1991 was PwC als partner verbonden aan de KNVB, met niet alleen oog voor de vlaggenschepen, het Nederlands elftal en de OranjeLeeuwinnen, maar ook voor het Nederlandse voetbal in de breedte.

Renate de Lange-Snijders, lid van de raad van bestuur van PwC: “Vanuit onze merkbelofte ‘morgen maak je samen’ zijn we met het merk PwC een nieuwe weg ingeslagen en willen de ruimte en vrijheid hebben om te bekijken welke activiteiten daar in de toekomst het beste bij passen. Vanzelfsprekend beëindigen we een relatie van bijna dertig jaar niet zomaar. De KNVB zal een speciale plek in ons oranje hart houden. Het komende jaar ronden we samen de lopende projecten af. Wij danken de KNVB voor de bijzondere samenwerking en wensen hen een prachtig EK-jaar toe.”

Jean-Paul Decossaux, directeur commercie bij de KNVB: “Een samenwerking van bijna dertig jaar komt niet heel vaak voor. We hebben de afgelopen drie decennia veel samen meegemaakt, mooie momenten en minder mooie momenten, maar PwC was altijd een vaste kracht in ons team. We begrijpen echter de nieuwe koers die ze inslaan en de wens om daar de vrijheid in te hebben. We hebben hun beslissing en de afronding van onze samenwerking in goede harmonie met elkaar besproken. De KNVB bedankt PwC voor de jarenlange samenwerking en steun voor het Nederlandse voetbal en wenst PwC succes met hun toekomstplannen.”

Vooral de afgelopen jaren legde PwC de nadruk op het vergroten van de maatschappelijke relevantie van het voetbal. Jaarlijks voerde PwC samen met de KNVB een aantal projecten uit op het terrein van fiscaliteit en bedrijfsvoering, om op deze wijze het Nederlandse amateurvoetbal te ondersteunen en adviseren. Op verzoek van de KNVB bracht PwC in 2015 de financiële en niet-financiële effecten van voetbal op onze samenleving in kaart. Het onderzoek ‘De Kracht van Voetbal’ toonde aan dat voetbal een grote bijdrage levert aan vorming, verbinding, gezondheid en de economie.

Maatschappelijke dimensie

De maatschappelijke dimensie was door de jaren heen een belangrijk speerpunt van het partnership tussen de KNVB en PwC. In aanloop naar het WK 2010 werd PwC partner van KNVB WorldCoaches, het programma van de KNVB waarmee in landen in Zuid-Amerika, Afrika en Azië mannen en vrouwen worden opgeleid om als trainer én sociaal rolmodel te fungeren in hun eigen omgeving. PwC ondersteunde het programma niet alleen financieel, maar werd ook kennispartner.

PwC heeft ook de opkomst van het vrouwenvoetbal gestimuleerd. In 2017 was PwC sponsor van WEURO en ‘supporter’ van de OranjeLeeuwinnen. Tijdens het EK 2008 baarde PwC opzien met een enorme illustratie van juichende Oranjespelers op het hoofdkantoor in Amsterdam.

Op het gebied van diversiteit & inclusie is sinds februari 2019 een team met experts van PwC samen met een werkgroep vanuit de KNVB aan de slag gegaan. De besluiten van de directie naar aanleidingen van de bevindingen van deze werkgroep worden binnenkort bekendgemaakt.

PwC is momenteel ook partner van World Press Photo, het Koninklijk Concertgebouw en Museum Boijmans Van Beuningen.

Foto: KNVB Media