50+ Mobiel: een positionering en sponsorstrategie gebouwd op onderzoek

Edgar de Beule is natuurlijk bekend als mede-oprichter en eigenaar van onderzoeksbureau Markteffect. Maar sinds een aantal jaren is hij ook de trotse CEO van sim only telefoonaanbieder 50+ Mobiel. De volgende stap op weg naar een half miljoen klanten is de sponsoring van Vitesse en PSV.

Waarom een sim only telefoonaanbieder starten?
Edgar de Beule: “Bij de onderzoeksbureaus zit ik niet meer in een operationele rol en daardoor heb ik wat meer de handen vrij. We hadden een aantal onderzoeken gedaan waaruit bleek dat de 50+ markt een vrij homogene groep is, maar dat die groep in de marketing van bedrijven vaak wordt overgeslagen. Op heel wat dienstverlenende bedrijven zou je een 50+ label kunnen plakken. Vanuit dat inzicht ben ik mij met mijn compagnon Hesam Fahimi op de mobiele markt gaan richten. Er was geen sim only provider die zich duidelijk op de 50+ markt positioneert. Daarom zijn wij een telefoonaanbieder gestart waarin heel duidelijk in de naam 50+ terugkomt.”

Wat maakt iets 50+?
“Dat zijn hele simpele dingen als een telefoonnummer van een kantoor waar altijd een echt iemand zit die je meteen helpt. Of instructiefilmpjes op verschillende kanalen waarin allerlei technische zaken worden uitgelegd. Voor onze pakketten hebben we onderzocht wat klanten in onze doelgroep belangrijk vinden.”

Hoe hebben jullie de marketing tot dusver aangepakt?
“We hebben Harry Piekema, die iedereen nog kent als de sympathieke supermarktmanager in de succesvolle Albert Heijn-reclames, gevraagd als boegbeeld voor onze (social) mediacampagnes. Hij staat voor vertrouwen, is heel herkenbaar en is af en toe ook wat charmant onhandig. Voor het netwerk hebben we in Vodafone een uitstekende partner gevonden. We hebben inmiddels een grote merkbekendheid opgebouwd en hebben in 1,5 jaar tijd zo’n 75.000 klanten. Nu is het tijd voor de volgende stap.”

En dan is sponsoring het beste middel om die stap te realiseren?

“We hebben een marketingbudget van zo’n 6 miljoen per jaar. In dat gremium moeten we de mix optimaliseren tussen de marketing voor sales en merkbekendheid. We hebben geen product voor een impulsaankoop. Wij denken dat sponsoring het beste middel is om onze doelstelling van een half miljoen klanten te realiseren. Via voetbalsponsoring kunnen wij nieuwe doelgroepen bereiken. Na onderzoek kwamen Vitesse als club naar voren die heel goed aansloot bij onze merkwaarden en doelstellingen. Vitesse is een club die altijd een ‘challenger’ is. Ook in een moeilijk seizoen zijn ze uiteindelijk toch in de top 10 geëindigd. Waar wij heel blij mee zijn is dat de club de afgelopen jaren weer meer herkenbaar voor het eigen publiek is geworden, met spelers uit de eigen gelederen en Phillip Cocu als trainer. We zijn met Vitesse een tweejarige overeenkomst aangegaan als rugsponsor. PSV, Ajax en Feyenoord zijn alle drie clubs die qua shirtsponsorbereik het allerbeste zijn, maar ook wij moeten kijken naar de budgetmogelijkheden. Bij PSV is er momenteel geen shirtpositie vrij, maar daar zijn we wel de komende drie jaar partner. En wat niet is kan nog komen.”

We hebben afgelopen periode zo’n twintig verschillende onderzoeken gedaan voor alle touch points waar wij actief zijn

Edgar de Beule, 50+ Mobiel

Het blijft bij deze twee clubs?
“Nee, we zijn nadrukkelijk verder aan het kijken. Niet alleen naar voetbal, maar ook naar schaatsen of wielrennen. Dat zijn sporten waar onze doelgroep in geïnteresseerd is. Het heeft zeker meerwaarde om meer clubs en sporten te sponsoren. In de toekomst willen we zelfs uitbreiden naar het buitenland.”

Met jouw achtergrond: alles wat 50+ Mobiel doet is gebaseerd op onderzoek?

“Zeker. We hebben afgelopen periode zo’n twintig verschillende onderzoeken gedaan voor alle touch points waar wij actief zijn. Dat is begonnen met een onderzoek of er een markt was voor een merk dat zich positioneert als 50+ Mobiel tot aan de ideale pakketsamenstellingen voor de doelgroep en van wie het ideale gezicht is voor een merk als 50+ Mobiel tot aan het beste sponsorplatform. Wij doen niets op basis van emotie. Wat het voor mij bijzonder maakt is dat ik nu zowel aan de kant van de opdrachtgever als van de onderzoeker zit. Ik zie nu hoe onderzoek in de praktijk werkt. Dat is heel leerzaam. Als we kijken naar het eerste onderzoek dat we vier jaar geleden hierover gedaan hebben dan is de potentie die toen naar voren kwam in de praktijk veel groter gebleken. Maar we hebben ook veel meer geactiveerd dan toen was meegenomen. We leren van elkaar. Er ligt een doorlopende kennislijn tussen beide.”

Hoe gaan jullie de sponsorships activeren?
“Ik ben heel blij met het team dat bij Vitesse zit en dat echt verstand van zaken heeft. We gaan hele leuke dingen doen met bijvoorbeeld voormalig Vitesse-speler Edward Sturing en Harry Piekema, die ook een rol gaat spelen in de sponsoractivaties. We gaan Harry bij Vitesse opleiden tot een volwaardig selectielid van Vitesse. Bij de bekendmaking van de samenwerking vrijdag is de eerste training geweest. Die filmpjes zullen we op alle platformen delen. Samen met PSV gaan we komend seizoen ook verschillende acties ontwikkelen.”