ABN AMRO: inhaalslag vrouwen nodig in hockey

Met het langetermijnprogramma De Inhaalslag wil ABN AMRO de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen in de sport structureel veranderen.

ABN AMRO, een van de belangrijkste sponsoren in de hockeywereld, start een langetermijn-programma voor gelijke kansen. Daarmee wil de bank ongelijkheid tussen mannen en vrouwen in de hockeysport structureel veranderen. In 2025 moet er op de door ABN AMRO gesponsorde clubs en toernooien een meer gelijkwaardige situatie zijn: van de salarissen tot de verhouding bij trainers en coaches, tot en met invulling van de bestuurskamers. ABN AMRO streeft daarbij naar een 50/50-verhouding. De afspraken worden contractueel vastgelegd en ABN AMRO verwacht daarbij een inspanningsverplichting. Daarnaast geldt dat als clubs en verenigingen zich niet achter de ambities uit het programma willen scharen, ABN AMRO geen nieuwe sponsorovereenkomst met ze aan zal gaan.

‘‘De sportwereld - en daarmee de hockeywereld - wordt nog altijd gedomineerd door mannen", aldus Ernst Boekhorst, Head of Brand, Sponsoring, Foundation en Art & Heritage bij ABN AMRO. "Wij willen een organisatie zijn waar alle groepen uit de maatschappij zich gezien en gehoord voelen, ongeacht afkomst, religie, seksuele voorkeur, generatie, ras of sekse. Een sportclub is ook een plek met een belangrijke maatschappelijke rol. Als sponsor van 53 hockeyclubs in Nederland willen we ook hier het belang van meer gelijkheid voor het voetlicht brengen."

Net als in de maatschappij, is in de hockeysport ongelijkheid een hardnekkig probleem. Vrouwen in het tophockey verdienen gemiddeld 5 keer tot 10 keer minder dan mannen; meer dan 80% van het sponsorgeld gaat naar mannen; vrouwen hebben minder faciliteiten tot hun beschikking en de bestuurslagen in de sport worden gedomineerd door mannen. Dit terwijl tweederde van de hockeyers vrouw is. ABN AMRO wil dit veranderen door hun sponsorgeld op een bewuste manier te besteden en daar concrete voorwaarden aan te stellen.

De Inhaalslag in drie slagen

Het programma De Inhaalslag is beschikbaar voor de 53 hockeyclubs die ABN AMRO sponsort en bestaat uit drie onderdelen:

1. Ondersteuning zodat besturen en commissies tot een gelijkwaardige verhouding kunnen komen.

2. Trainingen en educatietrajecten om gelijke kansen te realiseren.

3. Aanbieden van middelen en materialen zodat de sport op volkomen gelijkwaardige manier beoefend kan worden.

ABN AMRO heeft zelf ook al aanpassingen gedaan die bijdragen aan structurele verandering. Enkele voorbeelden. Sinds 2020 zijn de vrouwen toegevoegd aan de Euro Hockey League (de Champions League voor hockey) en hebben zij dezelfde rechten waaronder hetzelfde prijzengeld, programma en hospitality. In alle contracten met lokale hockeyclubs ligt vast dat 30% van het sponsorgeld bestemd is voor duurzaamheid en/of inclusiviteit en diversiteit. En het ABN AMRO hockeyweekend, waarmee het nieuwe seizoen voor de hoofdklasse begint, is sinds 2019 uitgebreid met de vrouwen.

De huidige contracten van de door ABN AMRO gesponsorde hoofdklasseclubs lopen af in 2021. Voor een nieuw contract is verlenging geen vanzelfsprekendheid. Nieuwe contracten worden aangegaan op basis van een pitch waarbij diversiteit & inclusie naast duurzaamheid het hoofdthema/vereiste is.

Over De Inhaalslag

Het programma De Inhaalslag komt voort uit ABN AMRO’s bankbrede Diversiteit & Inclusiviteit-beleid. Als sponsor gaat de bank haar deskundigheid inzetten om samen met de clubs een positieve verandering teweeg te brengen in zowel sport als maatschappij.

Lees hier een uitgebreid interview met Marco Moers van ABN AMRO over De Inhaalslag.